Ett alternativ till bil för många

Allt fler köper moped i stället för en andra bil. Genom att åka tvåhjuligt till jobbet kan man spara åtskilliga tusenlappar per år. Men mopeden är varken billig att köpa eller försäkra.

Stockholm (TT Spektra)2003-04-25 04:38

Försäljningen av mopeder sätter nytt rekord i Sverige. Men samtidigt stiger även försäkringspremierna mot nya rekordnivåer. Det är inte ovanligt att en attraktiv modell kan kosta uppemot 8 000 kronor per år att försäkra.

Främst är det antalet stölder som fått försäkringsbolagen att chockhöja premierna. Men även svårigheterna att identifiera och återbörda stulna mopeder bidrar till de ökade kostnaderna.

Register infört

På Moped- och motorcykelbranschens riksförbund MCRF har man noga följt utvecklingen. För att komma tillrätta med de stulna mopederna har man infört ett register som försäkringsbolagen kommer att få tillgång till.

-- Det ska gå att spåra mopeden till återförsäljaren som i sin tur vet vem som är ägare, säger Gunnar Öijvall på MCRF.

Han är övertygad om att på sikt kommer premierna att sjunka.

--Visst finns det rena skräckexempel på vad det kan kosta att försäkra en ny moped som ägs av en 15-åring i ett stölddrabbat område. Men samtidigt vet vi att det är ytterst få som betalar dessa premier. Ringer man runt och jämför premier går det ofta att finna en bra försäkringslösning.

Ett sätt att få en lägre premie är att förbinda sig att förvara mopeden på ett säkert sätt. En moped som är låst med godkända lås och som står i ett garage över natten blir nästan alltid billigare att försäkra. Samma sak gäller om man har andra försäkringar i samma försäkrings- bolag.

19 600 såldes i fjol

-- Det finns en flora av olika mängdrabatter. Däremot bör man inte fuska sig till en lägre premie. Skriver man mopeden på en äldre släkting som bor på landet trots att den körs av en tonåring i storstaden kan det bli problem att få ut ersättning.

De höga premierna till trots ökar antalet moppeägare snabbt. Under år 2002 såldes det 19 600 mopeder via den etablerade handeln vilket är en ökning med 80 procent jämfört med år 2000. Dessutom tillkommer ett okänt antal mopeder som importerats vid sidan om de svenska generalagenturerna.

Bland de mest köpstarka köparna finns framför allt 30-åringar som tröttnat på att pendla till jobbet med bil. Genom att satsa på en ny skoter slipper de båda fordonskatter, parkeringsproblem och köer på motorvägen.

-- Med en automatväxlad skoter är det enkelt att ta sig fram i storstäderna. Tack vare att det finns kåpor är man ganska bra skyddad mot regn och rusk samtidigt som de inkapslade motorerna är enkla att sköta och underhålla.

Billigare än mc

En annan köpstark kategori är de kunder som är äldre än 50 år. Många har redan en motorcykel men vill ha ett billigare alternativ att använda till vardags. Och så finns naturligtvis tonåringarna kvar som en trogen skara av kunder.

Gemensamt för de flesta är att man köper de mopeder som gör 45 km/tim, det vill säga de mopeder i EU-klass I. Trots att dessa inte får köras på cykelbanor och att det krävs traktorkort eller förarbevis ökar försäljningen på bekostnad av de långsammare klass II-modellerna. Fram till juni 2003 utfärdas typintyg för de gamla 30-mopederna som nu säljs på dispens. Därefter är det 25 km/tim som är den övre hastighetsgränsen för denna klassen.

-- Innan man köper en ny moped bör man tänka efter vad den ska användas till. Kommer man att köra mycket på dåliga vägar är stora och breda däck att föredra. Om mopeden främst kommer att köras på släta vägar spelar hjulens storlek inte lika stor roll. Däremot är det bra om det finns ett rejält förvaringsutrymme för hjälmen, säger Gunnar Öijvall.

Förutom en bra hjälm bör man investera i bra kläder som fungerar i alla väder. En vind- och vattenskyddande jacka som är förstärkt vid axlar och armbågar ger både komfort och skydd. Även tjocka handskar samt ett par rejäla skor skyddar om man skulle köra omkull.

Precis som för bilar och motorcyklar kan kvaliteten skilja sig mellan olika mopedmärken och modeller. Generellt får man den kvalitet man betalar för. En billig moped är ofta sämre än en dyr, även om det finns undantag. Samma sak gäller behovet av service och reparationer. Även om en ny moped är i det närmaste underhållsfri måste den ändå skötas.

-- Naturligtvis är det bra om handlaren bor i närheten om det skulle bli några problem.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!