Det här är faktiskt en Volvo i japanskt utförande. Tillverkad i Hiroshima. Då heter den Mazda 3 och är alltså byggd på samma plattform som nya Ford Focus och nya Volvo S40/V50. Och alla ingår numera i den multinationella Ford-koncernen.
Först Mazda 6 och nu Mazda 3. Och trean har alltså utvecklats i samarbete med Ford och Volvo. Först ut på den nya plattformen var Ford Focus C-Max, i höstas presenterades Volvo S40 och nu strax före årsskiftet kombiversionen V50. Men dessförinnan smög Mazda in sin 3-serie, som ersätter den gamla storsäljaren Mazda 323.
Mazda 3 har i stort sett samma roliga köregenskaper som nya Volvo S40. Fast inte samma roliga motor. I svensken sitter ju den femcylindriga klassikern från Skövde medan japanen har en fyrcylindrig motor på två liter - som visserligen har effekt så det räcker, men givetvis inte samma bottendrag som den större blågula maskinen. Men den här fyran kommer senare att erbjudas som alternativ också i Volvo - och den behöver definitivt inte skämmas för sig.
Men Mazda-spekulanterna kommer nog att föredra den mindre 1,6-litersmotorn på 105 hästar som går att få för drygt 150 000 kronor. En utmärkt bruksmotor. Dock måste de upp till den lite mera påkostade Touring-modellen (172 000 kronor) för att få antisladdsystemet, vilket är ett lite väl stort hopp. Men då ingår också en klimatanläggning.
Mazda 3 är ett par centimeter högre än Volvo S40 och känns över huvud taget rymlig och generös, även i baksätet. Bokstaven F i modellbeteckningen betyder att det är en femdörrars halvkombi. Den finns också i konventionellt fyrdörrarsutförande. Däremot betyder inte Touring att det är en kombi, som hos alla andra bilmärken. Hos Mazda betyder det att den är lite rikligare utrustad. Den mest exklusiva varianten heter Pure och har bland annat 17-tumshjul och xenonstrålkastare som standard. För ytterligare 5 000 kronor kan man få ett Aero-paket med spoilers och sidokjolar.
Mazda 3 har alltså samma chassi och hjulupphängningar som Volvo S40/V50 och även samma elektrohydrauliska styrning, som ju svensken fick så mycken kritik för. Och vid våldsamma undanväjningsmanöv-rer så hänger den inte riktigt med här heller, men i övrigt är bilen ett rent nöje att ratta på små och krokiga vägar. Men i motorvägsfart blir bull- ret från däcken högts påtagligt.
Mazda har nu också trollat bort den där tråkiga plastkänslan i interiören. Även om bilen inte alls känns så exklusiv på insidan som nya Volvon är det ett klart lyft från tidigare Mazda-modeller.
Mazda har gjort sig känd som en bekymmersfri bil, som bara går och går, och förhoppningsvis har Ford inte lagt sig i den japanska filosofin att bygga sina bilar rätt från första början. För om någon går sönder så är reservdelarna svinaktigt dyra - trots att de till 80 procent är identiska med de till Ford och Volvo.
Det kanske blir ändring på det när Mazda i april själva tar över den svenska generalagenturen och flyttar in i Volvos kvarter i Göteborg?