En Ibiza med ryggsäck

Seat Cordoba är helt enkelt en Seat Ibiza med ryggsäck. Om bilen blev snyggare kan man väl ha olika meningar om, men den blev i alla fall mycket mera praktisk. Bagageutrymmet sväljer mer än det gör hos en Volvo S80. Rena trolleriet.

Stockholm (TT Spektra)2003-04-08 04:25

Snygg och fräck design kännetecknar spanska Seats nya Cordoba, som i likhet med nya Ibiza är ritad av Alfa Romeos förre designchef Walter de’ Silva. Mannen som ritade bland annat vackra Alfa 156. I dag har de’ Silva vandrat vidare inom VW-familjen och återfinns nu hos Audi. Det kommer snart att märkas - kolla in hans konceptbil Audi Nuvolari.

Seat är alltså en del av VW-koncernen och både Ibiza och Cordoba är baserade på samma plattform som VW Polo och Skoda Fabia. Och Cordoba är alltså en påbyggd Ibiza. Bilarna är i princip identiska från främre stötfångaren till takets bakkant. Medan Ibiza är en så kallad tvåboxbil är Cordoba en treboxbil, med den klassiska sedanens koffert.

Och vilken koffert.

Cordoba blev tre decimeter längre än Ibiza men fick ett nästan dubbelt så stort bagageutrymme - 485 liter mot 267!

På sporten

Seat ska vara det sportiga syskonet i sällskapet och priset är satt mitt emellan Fabia och Polo. Och den har också sportiga köregenskaper, perfekt styrning och uppmuntrande kurvegenskaper. Att den fått mer överhäng bak har ingen negativ inverkan - så länge man inte stuvar in alla de 339 kg som är tillåtet.

Fast det är ju tveksamt om motorn med 75 lite sega hästar hör hemma i en bil som man vill kalla sportig. Det finns en variant med en likadan 1,4-litersmotor, men som man lyckats packa in 100 hästar i, och den är klart sportigare. Under förutsättning att den varvas mer.

Att motorerna är lite tunna i botten och kräver mer motorvarv än samma motorer i övriga koncernbilar kännetecknar väl det mera sydländska temperament som Seat vill ge sina bilar. På köpet får man också en lite hårdare chassisättning och lite stötig åkkomfort.

Fräckare

Seat Cordoba har också fått fräckare former än koncernsyskonen och det gäller även interiören. Möjligen förklaras det av att italienaren Walter de’ Silva började sin formgivarkarriär som interiördesigner hos Bonetto i Milano.

Däremot är materialvalet och finishen inte av högsta klass. Det ska vara skillnad på en Seat och en VW, för att nu inte tala om familjens snobb, Audi.

Men att skalet döljer samma teknik som hos Skoda Fabia och VW Polo ger en viss garanti för att det är välgjort. Men dessvärre innebär det också samma dåliga service so m så envist drar ner omdömet för alla VW-koncernens bilar i Sverige. Seat delar ju verkstad med både Audi, VW och Skoda och ibland undrar man om inte spanjoren får lägsta prioritet i det sällskapet. För Seat hamnar ofta långt ner i Motormännens enkäter om kundtillfredsställelse. Inte alltid helt välförtjänt.

Säkerhet kostar extra

Cordoba har vuxit på alla ledder, tolv centimeter på längden, sex på bredden och två på höjden. Det märks.

ABS är standard men det kostar 6 000 kronor extra att få antisladdsystemet ESP och 1 400 kronor extra att få sidokrockkuddar. Däremot är strålkastarrengörare standard, vilket är värt att betona i tider då allt fler småbilstillverkare tar bort den säkerhetsdetaljen.

Stella och Signo heter de olika utrustningsnivåerna där den sistnämnda bland annat har extra dimljus och dubbla strålkastare.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!