En amerikan i tysk tappning

Sammanslagningen av amerikanska Chrysler och tyska Mercedes är nog en av de mera obegripliga affärerna inom den multinationella bilindustrin. Och först nu ger den utdelning - i form av Chrysler Crossfire. Som är en förklädd Mercedes SLK.

Stockholm (TT Spektra)2004-01-16 05:42

Det finns de som menar att Mercedeschefen Jürgen Schrempp nog inte var vid sina sinnens fulla bruk när han 1998 stegade in till Chryslerchefen Bob Eaton på Aburn Hill och föreslog en sammanslagning av de båda bilföretagen.

För det var ju inte bara två väldigt olika bilföretag utan också två helt olika kulturer som skulle giftas samman.

Skvallret har talat om att det mest blev gräl och osämja.

Men här är första bebisen i det tyskamerikanska förhållandet - Chrysler Crossfire. En äkta amerikansk sportvagn, tillverkad i Tyskland och baserad på en Mercedes SLK.

Här och här, förresten. 85 procent av produktionen kommer att skeppas över Atlanten för att nå amerikanska kunder. Så varför inte bygga den i USA?

Tysk kvalitet

Det sägs inte rent ut men det handlar förstås om kvalitet. Så uppdraget gick i stället till Karmann i Osnabrück. Och visst märks det redan vid första påseendet, att detaljarbetet hos Crossfire är mera tyskt än amerikanskt.

Fast den där riktiga Mercedeskänslan infinner sig inte på plats bakom ratten, trots att man känner igen rätt mycket av knappar och reglage från SLK. Men det finns säkert en tanke bakom det också, att det inte ska dofta för mycket Mercedes om bilen.

Det är kanske är därför som den är byggd på den gamla versionen av Mercedes SLK, som är under avveckling och ersätts av en ny redan i år?

Under skalet på Chrysler Crossfire sitter det nästan bara Mercedesgrejor. Bilen drivs av Mercedes 320-motor på 218 hästar, och både den manuella och automatiska transmissionen är stjärnmärkt. Liksom chassi och hjulupphängningar.

Men bilen har amerikaniserats med mjukare fjädrar och stötdämpare. Dessutom är bakhjulen ett nummer större än framhjulen, 19 tum i stället för 18.

Bra komfort

Normalt ger sådana här väldiga hjul med lågprofildäck mycket vägljud och en stötig gång, men det har skickligt trollats bort och bilen rullar förvånansvärt komfortabelt. Och man sitter till och med rätt komfortabelt, trots att man nästan släpar rumpan i asfalten och det är lågt i tak.

Det är dessutom ingen tvekan om att det är tyska chassiingenjörer som hållit i tömmarna för Crossfire är riktigt underhållande att köra. Med en liten reservation för den gamla snäckstyrningen, som hör hemma i en fyradörrars Mercedes-limousin.

Precis som Porsche har Crossfire en spoiler bak som fälls ut och in beroende på hur fort man kör. En finess som knappast behövs på svenska vägar - i alla fall inte om man ska köra lagligt.

Men bilen är optimerad för tuff körning och höga hastigheter och den är garanterat bästa vägvagn som burit namnet Chrysler. Men så är det ju alltså en förklädd Mercedes!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!