Fakturan från Callmedia ser ut precis ut som en vanlig telefonräkning brukar göra. Men vid närmare anblick framgår det att kravet på 1 833 kronor härrör från fyra samtal under september månad till en ospecificerad betaltjänst.
- Jag kunde genast konstatera att tidpunkterna för de på- stådda samtalen var uppåt väggarna. Vid tre av de fyra till- fällena hade vi inte ens varit hemma, säger Tony Salmela. Efter ett otal påringningar till företaget fick han till sist prata med en person som lovade att skicka en specificerad faktura. När denna anlände några dagar senare framgick det att den föregivna betaltjänsten gällde webbplatsen Erotic Passion. Tony skrev då ett brev till Callmedia där han bestred betalningskravet.
- Det hjälpte förstås inte. De svarade bara att jag var betalningsskyldig och att det inte var möjligt att porrsajten hade ringts upp via mitt modem utan att uppringaren i en dialogruta först hade godkänt villkoren för samtalen.
Dessa villkor innebär en kostnad av 25 kronor i minuten. Enbart det första påstådda samtalet från Tony Salmelas telefon till Erotic Passion skulle enligt fakturan ha varat i drygt femtio minuter och debiterat 1 294 kronor.
Tony Salmela har trots inkassohot vägrat betala och sedan inte hört något mera från Callmedia.
Gunilla Thorin är kon- sumentvägledare i Borås. Sedan början av 2001 har hon fått hundratals samtal från människor som i likhet med Tony Salmela krävts på pengar för besök på diverse betalsidor. Besök som de själva varit omedvetna om.
- Vi ser bara toppen på ett isberg. Normalt räknar man med att högst tio procent av lurade konsumenter hör av sig till oss. Det skulle då betyda att flera tusen personer bara i Boråstrakten fått betalningskrav från den här typen av företag. Att det handlar om just pornografi väcker naturligtvis skamkänslor som gör att mörkertalet förmodligen är ännu högre. Många betalar i ren skräck när räkningarna följs av betalningsuppmaningar med hot om dryga inkassokostnader, säger Gunilla Thorin.
Även på Konumentverket går telefonerna på högvarv när upprörda människor ringer för att anmäla Callmedia och liknande företag, bekräftar ställföreträdande KO Marianne Åbyhammar:
- Det ser likadant ut över hela landet. I många fall har folk som varit ute på Internet lurats att försöka klicka bortâ en dialogruta som plötsligt dyker upp på skärmen. Vad som då händer är att datorn - utan att de vet om det - laddar ner ett program som sedan automatiskt ringer upp någon dyr sexsajt via modemet. Som jag ser det bygger själva affärsidén på att de drabbade ska känna skam och tycka det är så obehagligt att trassla med betalningskraven att det förefaller enklare att helt enkelt betala.
Marianne Åbyhammar berättar att KO stämt företaget Trom Brom Srom i Marknadsdomstolen samt att flera av de anmälda företagen är föremål för en pågående polisutredning.
- Om vi ska få stopp på det här så får man hoppas att polisutredningen blir framgångsrik och att de ansvariga fälls för bedrägeri, säger hon.