Potatislagret har blivit billackering

Lite slump, en hel del vänskap, goda grannar, yrkeskunnande och en väldig efterfrågan. Det är förklaringarna till att Sya Lack nu finns i sprillans fräscha lokaler med tre anställda i industrihotellet i Spångsholm.

Hans Bäck vid den stora lackboxen. Här ryms såväl dubbeldäckare som stora lastbilar.

Hans Bäck vid den stora lackboxen. Här ryms såväl dubbeldäckare som stora lastbilar.

Foto: Susanne Hasselqvist

SPÅNGSHOLM2018-11-13 09:00

Det började för många år sedan, när Fredrik Mattsson hjälpte sin bilbyggande brorsa Henrik med lackeringen.

– Vi hade inte råd att lämna bort jobbet utan måste göra det själva, säger Fredrik.

Att lackera bilar blev en hobby för Fredrik Mattsson. Han jobbade annars som biltekniker. Men hobbyn tog allt mer tid. För fem år sedan flyttade han in i gamla Spångsholms bruk och rätt snart blev efterfrågan så stor att han sa upp sig från jobbet. Verksamheten fortsatte att växa. Fredrik hade jobb sju dagar i veckan, tolv timmar om dagen i lokaler som egentligen inte var anpassade.

Det var då Stångåbuss kom in i bilden.

Gamla Spångsholms bruk hade lagts ner 2003 av ägaren Sandvik och lokalerna hade gjorts om till industrihotell. För fyra-fem år sedan ville Sandvik sälja.

– Vi var en grupp som fick erbjudande att köpa, berättar Hans Bäck som då var vd för Stångåbuss.

– Vi startade det lokala bolaget Sya-Bruket AB.

Steget kan tyckas stort från att driva bussbolag till att utveckla industrihotell.

– Nej, egentligen inte, säger Hans Bäck. Min granne hade jobbat här i hela sitt liv så jag hade varit på studiebesök många gånger. Jag hade lärt känna verksamheten och många människor här.

Efter ett par år köpte Stångåbuss bolaget Sya-Bruket. Industrihotellet härbärgerar nu 35 olika hyresgäster. En av dem är Sya Lack.

Och Hans Bäck har blivit allt mer intresserad av billackering, förklarar han entusiastiskt.

– Om du visste hur många lager lack det handlar om och hur många moment som krävs, och underarbetet!

Fredrik Mattsson är glad. Han har fått ett par arbetskamrater och arbetsmiljön har blivit många gånger bättre. Bortåt fem miljoner kronor har investerats i ventilation, ombyggnad och utrustning, och det som var ett gammalt potatislager är nu betydligt mer ändamålsenligt. Det finns en avdelning för plåtarbete, en för slip och grundmålning och lackeringen sker i slutna boxar. En är avsedd för personbilar och en är för bussar och lastbilar.

– Innan vi bestämde oss för att satsa gjorde vi förstås en analys av behovet av lackeringsverkstäder, säger Hans Bäck, och det är stort. Väntetiderna är långa, inte minst på den tunga sidan.

– Stångåbuss har nytta av sitt nya företag. Vi har redan lackat tio bussar!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!