-- Jag kan inte säga hur många år ytterligare det kommer att ta. Det får ta den tid det tar. Det viktiga är att det blir bra, säger Lennart Holm som svar på de frågor som ofrånkomligt ställs av besökarna i museet i Romanäs.
Många hade samlats i museet på tisdagen för att fira 130-årsjubileet av Carl Johans tillkomst.
Tuss Hyland var inbjuden som hedersgäst och hon var mäkta imponerad av det arbete som Lennart Holm lagt ned.
-- Helt fantastiskt. Det är så man får lust att hjälpa till själv, sa Tuss Hyland som såväl direkt som indirekt har vissa kopplingar till den gamla ångbåten. Framlidne maken Lennart, Tranås store profil, sålde i sin ungdom biljetter till båtresenärerna och senare, när Carl Johan förvandlats till café i Skoboviken, hände det att paret Hyland tog en fika där.
-- Man ställer sig osökt frågan hur det ska kunna bli en båt av alla dessa prylar så småningom. Men är det någon som kan fixa det så är det Lennart, kommenterar kultur- och fritidsnämndens ordförande Per Ulfsbo, själv båtbyggare sedan en tid tillbaka.
-- Vi i Säby sockens båtlag har just sjösatt ett sommaskep och redan börjat med nästa som vi hoppas ha klart till nästa sommar, säger Per Ulfsbo.
Lennart Holm guidade alla frågvisa besökare runt i det, med båtattiraljer och gamla radioapparater till bredden belamrade museet.
-- Att renovera alla tusentals detaljer är det som tillsammans med restaureringen av de 49 spanten tagit mest tid, säger Lennart Holm. Han berättar också att ägarinnan till båten först var skeptisk till att sälja när han 1987 ville köpa det då mycket nedgångna fartyget.
-- Folk hade kommit och bjudit en femma för vraket men jag frågade hur mycket hon behövde och då fick hon det, sa Lennart utan att vilja precisera hur stor köpeskillingen var.
-- I kontraktet stod att båten skulle bort inom två år och det var ungefär vad det tog att plocka ner båten och forsla hem alla delar. Båten hade plåttak och det var nog räddningen. Annars hade det mesta av inkråmet varit förlorat.
Ångbåten Carl Johan byggdes på Motala Verkstad och fraktades som en byggsats till Stallberga vid Sommen. Sjösättningen ägde rum den 30 juni 1874 men jungfruturen gjordes först den 29 augusti. Carl Johan gick sedan i trafik som post, kafé och passagerarbåt fram till 1931.