European Tyre Test 2015
Utförs av den tyska organisationen ADAC och Stiftung Warentest.
Vinnare är Michelin Primacy 3 som får 8,2 av 10 i totalbetyg. Däcket är mycket balanserat och har allra bäst resultat på torr väg, men klarar även blött väglag väldigt bra.
Tvåa kommer Goodyear Efficient Grip Performance med 7,8 i betyg. Däcket toppnoteras på blöta vägar och har mycket bra egenskaper på torr asfalt.
På tredje plats hamnar Continental ContiPremiumContact 5 som även finns med i toppen i på de andra testerna längre ner i artikeln.
Nankang Green Sport Eco i botten. Däcken är framförallt farliga på blöt väg och får 1 av 10 i betyg, vilket även blir totalbetyget.
Klicka här för att komma till European Tyre Test 2015.
Råd & Rön
Utser Michelin Primacy 3(205/55 R16 V) till ”Bäst i test”. Totalbetyget landar på 72 av 100. Bromssträckan på torrt väglag får betyg 8 av 10. Vått underlag: 6 av 10.
Till den lilla bilen utses Continental ContiPremiumContact 5 (185/60 R14 H) till vinnare. Helhetsbetyget landar på 67. Bromssträckorna i både torrt och blött väglag får betyg 7.
Råd & Rön slår fast att de flesta däcken klarar bromstestet på torrt väglag, medan det skiljer betydligt mer på våta vägar.
De varnar för de kinesiska däcken Nankang Econex Eco-2 Green sport och Matador MP16. Båda får betyg 1 i betyg i bromstestet på blött väglag. Råd & Röns testchef Ronny Karlsson klassar däcken som rent farliga.
Överlag konstateras att de stora däcktillverkarna får bäst testresultat medan några kinesiska däck hamnar i botten.
Klicka här för att komma till Råd & Röns hemsida.
Vi bilägare
Testar nio billiga alternativ som är tillverkade i Asien och Europa. Som referens jämförs de med premiumdäcket Continental ContiPremiumContact 5 som vann Råd & Röns test.
”Bäst i test” är Sava Intensa HP som tillverkas i Slovenien och vid provtillfället kostar 627 kronor styck. Däcket får en totalpoäng på 80 av 100.
Vi bilägare slår fast att däcket klarar sig bra i alla testmoment och är därmed ett bra köp.
Premiumdäcket från Continental (pris 1552 kronor) får totalt 94 poäng. Testteamet konstaterar att det är överlägset på nästan alla punkter, bland annat är bromssträckan på våt väg extremt kort.
I botten ligger kinesiska Sailun Artezzo SH 402 (totalt 44,5 poäng) som testteamet tycker känns osäkert på grund av dåligt våtgrepp. Kinesiska Goodride R-V H680 och indonesiska Accelera Alpha har liknande problem och anses vara direkt usla.
Vi bilägare sammanfattar att det ändå finns flera acceptabla lågprisdäck, exempelvis koreanska Nexen N Blue HP Plus och tyska Gislaved Ultra Speed.
Klicka här för att komma till Vi bilägares sida hemsida.
Fakta om sommardäck
- Senast den 15 april ska dubbdäcken av, om inte vintern fortsätter.
- Om det fortfarande är vinterväglag den 15 april eller senare får du behålla dubbdäcken på tills väglaget blir bättre.
- Om det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägbanan som du färdas på räknas det som vinterväglag.
- Dubbfria vinterdäck får användas även efter den 15 april, men man bör byta till sommardäck så snart det är möjligt eftersom vinterdäck ger sämre grepp och längre bromssträcka vid sommarväglag.
- Dessutom är det oekonomiskt, då vinterdäcken ger högre bränsleförbrukning. Den mjukare gummiblandningen gör att vinterdäcken slits mer på sommarväglag.
- Ett sommardäck ska ha ett mönsterdjup på minst 1,6 millimeter, men redan vid 3 millimeter blir däckets säkerhetsegenskaper betydligt sämre.
- Byt därför ut däck som har ett mönsterdjup under 3 millimeter, för att garantera att du har en kort bromssträcka och för att behålla köregenskaperna.
Källa: Transportstyrelsen och TT