Trafikverket och Linköpings kommun ligger i långdragna förhandlingar om Ostlänkens passage genom Linköping, och just nu finns det fyra alternativ (se faktaruta). Kommunen arbetar hårt för att få en tunnellösning, och i en intervju i Corren i förra veckan hävdade Michael Myhré, projektchef för C Linköping, att det inte skulle bli mycket dyrare att lägga järnvägen i tunnlar än att lägga dem på en bro.
När Corren träffar chefen för Ostlänkenprojektet, Ali Sadeghi, på hans kontor i Solna ger han en annan bild av tunnelalternativet.
– Jag förstår att Linköping vill ha en tunnellösning, den skulle ge många fördelar för staden. Men det är ett stort och komplext projekt, vad jag vet så har man aldrig byggt något liknande.
– Eftersom man måste separera stambanan, Ostlänken och godsspåren handlar det om att lägga tio parallella spår under mark. Det är som att gräva ner en hel bangård, säger Ali Sadeghi.
Vad gäller kostnader hänvisar Ali Sadeghi till den kompletterande järnvägsutredningen 2014. Där uppskattade Trafikverket att kostnaden för ett tunnelalternativ skulle hamna på 11-18 miljarder, och att det mest troliga utfallet (50-procentsvärdet) skulle bli 15 miljarder. I samma utredning beräknar man kostnaden för det station-på-en-broalternativ som vann arkitekttävlingen i Linköping till 8,8 miljarder.
– Det ska jämföras med det ursprungliga alternativet från 2010, som bara innefattar en bro över Stångån. Det är beräknat till fyra miljarder, en kostnad som redan är finansierad inom ramen för Ostlänkenprojektet, säger han.
Ali Sadeghi menar att Trafikverket är lyhörda för önskemålen från Linköpings kommun.
– Om vi bara hade sett till järnvägens funktion så hade vi sagt till Linköpings kommun: Vi drar Ostlänken genom Linköping och bygger en bro över Stångån, något annat kan vi inte erbjuda.
– Men vi arbetar inte så. Vi har i uppgift att även se till stadsutvecklingen i de städer som berörs. Därför lägger vi just nu mer än 50 procent av de utredningsresurser vi har för hela Ostlänken på att hitta en bra lösning för Linköping.
Var befinner sig tunnelutredningen just nu?
– Vi tittar på fem olika alternativ på hur man skulle kunna bygga tunnlar. Det handlar om produktionsmetoder, teknik och säkerhet. Var kan man borra, var kan man spränga, sådana frågor.
När måste ni vara klara för att på allvar börja förhandla om de fyra alternativen?
– Till hösten, då måste vi ha faktaunderlag för att kunna komma vidare i förhandlingarna med Linköpings kommun och Sverigeförhandlingen.
Varför fick ni plötsligt i uppdrag från Sverigeförhandlingen att utreda en ny dragning av Ostlänken, utanför staden?
– Det får du fråga Sverigeförhandlingen. Men jag ser inga problem med att vi har fått det tilläggsuppdraget. Innan man fattar beslut i miljardklassen måste man undersöka alla möjligheter.
När Sverigeförhandlingen gav er det nya uppdraget uppstod ett missförstånd om att även den nya järnvägsstationen skulle kunna placeras utanför centrum. Även Corren spred tyvärr den uppgiften under ett dygn. Har någon sådan lösning någonsin varit aktuellt?
– Nej, vi diskuterar bara ett centralt läge på den nya järnvägsstationen, det läge som Linköpings kommun har bestämt sig för, säger Ali Sadeghi.
FOTNOT: Sverigeförhandlingen är regeringens förhandlare för höghastighetsjärnväg. De förhandlar om de ekonomiska villkoren för Ostlänken.