Regeringen har beslutat att ge klartecken för byggstart av den nya sträckningen av E22. Det stod klart vid en pressträff på tisdagsmorgonen.
Det är ett efterlängtat besked för Söderköpings kommun. När nya E22 är på plats kommer trafiken inte att stoppas upp av broöppningar vid Göta kanal eller alla trafikljus i centrala Söderköping.
– Det känns riktigt bra och att vi nu kan fortsätta jobba framåt, säger en glad och lättad Martin Sjölander.
Planen från kommunen och Trafikverket är att arbetet ska starta efter sommaren 2026.
– Vi började upphandlingen av entreprenörer redan i maj förra året. Sedan blir det en planeringsperiod med dem, så även om vi har kontrakt klart till sommaren eller hösten så tar det en stund innan man kan sätta spaden i backen, säger Andreas Eklund, projektledare på Trafikverket.
Therese Nordgren, samordnare för E22 på Söderköpings kommun, lyfter fram vinster som förbättrade pendlingsmöjligheter, en mer attraktiv turiststad samt miljövinster genom mindre utsläpp och buller.
– Det är oerhört glädjande. Det här har mer eller mindre pågått sedan 70-talet och det har varit många utmaningar längs vägen, så det är jätteroligt att det här beslutet kommer i dag. Jag säger det återigen, det här är det största som hänt sedan Göta kanal byggdes, säger hon.
Men beslutet är viktigt inte bara för Söderköping. Västerviks kommunalråd Harald Hjalmarsson (M) beskriver E22 som en "kroppspulsåder utmed ostkusten".
– Jag är otroligt lättad. Det här är en arbetsseger, så mycket som vi har lobbat kring den här frågan. Jag vet inte hur vid hur många tillfällen vi lyft den. Senast för tre veckor sedan träffade jag infrastrukturministern i Linköping och tog upp frågan men då kunde jag inte få något svar, säger han.
– I och med att flaskhalsen Söderköping varit en så stor bromskloss kommer det här att betyda väldigt mycket, fortsätter han.
I centrala Valdemarsvik träffar vi Melker Lindberg som drar en lättnadens suck.
– Skönt att det äntligen blir av. Det blir ju stopp i trafiken när man passerar Söderköping. Min flickvän pendlar till Norrköping. Hon blir glad över att slippa köer, säger han.
Men Mimmi Håkansson, som bor i Västra Husby, reagerade med dubbla känslor.
– Det blir ju skönt att slippa köerna, men det är också frågan vad det betyder för kommunen. Det kan ju vara dåligt för restauranger och näringslivet om det blir ett sämre inflöde och färre människor som stannar till här, säger hon.
Vissa företagare ser också risker för sin verksamhet. Johannes Some driver en av tre bensinmackar som ligger längs E22 och tror att han kan förlora kunder.
– Det är klart att förbifarten kommer ge färre förbipasserande och därmed riskera att minska omsättningen, säger han.
En av dem som blir direkt drabbas av dragningen av den nya vägen är Robin Bark, som bor på Eketorp gård belägen strax öster om E22 innan den korsar Göta kanal. Han ser positivt på en förbifart, men är missnöjd med att vägen kommer att gå över deras åkermark.
– Det är fin mark som går att odla på som kommer gå förlorad. Det känns synd att vi inte blivit lyssnade på när vi gett förslag på hur vägen kan dras i stället, säger han.
– Men det var väntat och kommer inte som en överraskning. I det här har jag lärt mig att det inte går att påverka.