De driver Sveriges största epa-kanal på Youtube

Från en verkstad, en "epa-kvart" väster om Ringarum, driver syskonen Stark Sveriges största epa-kanal på Youtube. Kanalen har över 50 000 prenumeranter och varje klipp får omkring en kvarts miljon tittare.

Gustav och Linnéa Stark vid sin epa-verkstad utanför Ringarum.

Gustav och Linnéa Stark vid sin epa-verkstad utanför Ringarum.

Foto: Fredrik Nygren

Söderköping/Valdemarsvik2023-03-20 05:00

Drygt fem kilometer från Ringarum driver syskonen Starks pappa företaget Lögenäs Maskin. Här är syskonen Linnéa, Oliwer, Gustav och Hugo uppväxta. Att ägna tid i verkstadslokalen, som ligger i anslutning till familjens hem, har varit ett naturligt inslag i deras barndom.

Samtidigt som Linnéa, 20, den äldsta i syskonskaran, fyllde 15 och skulle få en epa föddes succékontot "Bongelihej".

– Det startades som en rolig grej. När vi bodde här allihopa kunde vi filma nästan varje dag, nu har några av oss skaffat jobb, tagit bilkörkort och flyttat, men vi brukar bestämma att vi ses här ibland och filmar till kanalen, berättar Linnéa.

undefined
"Vi brukar bestämma att vi ses här ibland och filmar till kanalen", säger Linnéa Stark.

Intresset för att följa bygget av Linnéas epa visade sig vara stort. På kort tid spreds ordet om syskonens kanal och snart började följarskaran att växa bortom bekanta och klasskamrater. I dag, fem år senare, har kontot över 50 000 prenumeranter – en siffra syskonen aldrig vågat drömma om. Deras klipp har visats över tolv miljoner gånger.

De är en del av de senare årens starka epa-kultur som fått ordentligt fäste i både Valdemarsviks och Söderköpings kommuner. Sedan 2019 har antalet registrerade epor, eller a-traktorer som är den officiella benämningen, ökat rejält. Från 49 till 95 i Valdemarsvik och från 48 till 124 i Söderköping.

– Alla har det, känns det som. Det är epor överallt. Det förstör lite att det blivit så många på kort tid, det är fler som skadar sig och irritationen i trafiken ökar, säger Gustav.

Slutsatsen att fler skadar sig när det blir fler epor på vägarna stämmer överens med Transportstyrelsens bild av läget. Samtidigt som antalet epor fördubblats i landet på några år har olyckorna ökat i en ännu högre takt.

Mellan 2017 och 2021 omkom sammanlagt sex personer i trafikolyckor där a-traktorer var inblandade. Under hösten 2022 dog omkom fyra ungdomar inom loppet av bara tre veckor.

Ökningen av antalet fordon beror i mångt och mycket på en regeländring som genomfördes i juli 2020, enligt Transportstyrelsens analys.

– Då tog man bort en del tekniska krav på hur de här fordonen skulle vara utrustade och beskaffade. Det gjorde det väldigt mycket enklare att bygga om modernare bilar till a-traktorer, säger myndighetens presschef Mikael Andersson.

undefined
Mikael Andersson, presschef på Transportstyrelsen.

Gustav tycker mest om att bygga om äldre Volvobilar. Han har byggt tre till sig själv, men haft ett finger med i många fler.

I dag äger han två epor. De ena tar honom till bussen i Ringarum som tar honom vidare till Bråvallagymnasiet i Norrköping. Den andra, "ljud-epan" som de kallar den, har sponsrats av ett företag. Mer än halva bilen har försetts med högtalare och förstärkare.

– Den använder jag inte till vardags utan den använder vi när vi åker på träffar och festivaler, vi ställer ut den och spelar musik ifrån den. Den drar mycket uppmärksamhet till sig, säger han.

undefined
"Ljud-epan". Så kallas Volvon som utrustats med ett ljudsystem över det vanliga.

Vi bjuds på en demonstration. 17-årige Gustav sätter på Dire Straits med "Money For Nothing", ganska långt ifrån epa-dunket och "Fröken snusk".

– Du gillar ju sådan musik som pappa tycker om, utbrister Linnéa.

– Det är ju bra musik, svarar Gustav.

undefined
"Jag hade inte kunnat klara mig utan epa", säger Gustav.

Lyssnar ni på Epa-dunk?

– Jag tycker att det är bra, säger Linnéa.

– Jag tycker att det är lite överdrivet. Mycket sex och sånt, säger Gustav.

Epa-kulturen har förutom epa-dunket blivit synonymt med dansband. LS-märkningen, i form av en klisterlapp på bilen, som många epor har står för Lasse Stefanz för den oinvigde.

– Lasse Stefanz sångare har stått och dansat när jag spelade musik från den här bilen en gång, det var lite kul! Det var i Viken på Allsångsmåndag, berättar Gustav.

undefined
När de är ute på bilträffar är det inte ovanligt att folk känner igen syskonen från Youtube.

De berättar om en kultur med tajt sammanhållning, där eporna möjliggör umgänge med likasinnade. De pratar också om vad epan betyder för ungdomar som växer upp utanför städernas brus.

– När man, som vi, växer upp på landet är det ovärderligt att kunna ta sig till vissa platser. Jag hade inte kunnat klara mig utan epa, säger Gustav.

De allvarliga olyckorna som har inträffat har lett till krav på ökad säkerhet för epor. När EU-kommissionen nyligen föreslog att höja åldersgränsen från 15 till 16 år, samt att krav ställs på B1-körkort i stället för mopedkörkort, fick det stort genomslag i media. Förslagen får både positiva och negativa reaktioner från syskonen.

– Åldern är nog inte det mest avgörande, men jag håller med om att utbildningen borde anpassas bättre till att köra bil. När jag tog AM-kort körde jag upp med moppe. Det är ganska stor skillnad att sedan sätta sig i något som mer liknar en bil, säger Linnéa.

undefined
Det startade som en rolig grej – sedan växte deras konto till landets största.

Även Transportstyrelsen har föreslagit regelskärpningar. Det handlar bland annat om krav på säkerhetsbälte och vinterdäck, samt en omgjord körkortsutbildning. Dessutom vill man göra det svårare att manipulera eporna för att de ska kunna gå fortare.

Linnéa och Gustav tycker att förslagen är bra. Men de förespråkar båda att hastigheten samtidigt bör höjas från 30 till 45 kilometer i timmen.

– Jag tror att viljan att trimma fordonen skulle minska om hastigheten fick lov att vara högre. Man borde få köra lika snabbt som en moppe, för man är mer skyddad här, säger Linnéa.

undefined
Gustav och Linnéa Stark vid sin epa-verkstad utanför Ringarum.

De berättar att de med sina 30 kilometer i timmen ofta blir omkörda av frustrerade bilister. De försöker visa hänsyn i trafiken men möts sällan med samma hänsyn tillbaka.

– Jag åker nästan aldrig på E22:an. Och när jag gör det försöker jag ligga på vägrenen, men det är inte alltid det går, säger Gustav.

Är det läskigt att åka där?

– Ja, bilarna kommer i kapp väldigt fort. Vissa åker förbi jättefort och tutar och blinkar, det är inte så kul.

undefined
Fler än tolv miljoner gånger har klippen på Gustav och Linnéa Starks Youtubekanal visats.

Hur tror ni det blir de närmaste åren blir? Kommer det att bli ännu fler epor på vägarna?

– Det kommer nog att fortsätta vara populärt, det är viktigt för oss som bor på landet, säger Linnéa.

– Det är många som klagar på epor, men samtidigt drar man ner på kollektivtrafiken här på landet. Vi behöver ju kunna förflytta oss, vi också, säger Gustav.

Trots att Linnéas epa har rullat vidare och att just hennes behov avtagit tycker hon att möjligheten för ungdomar som bor på landet att ta sig till träningar, umgänge och busshållplatser är viktig att värna. Och även om de blivit äldre har de inga planer på att lägga ner sin Youtube-kanal.

– Vi gör det så länge vi tycker det är kul och har inga planer på att sluta. Vi har ju en lillebror som är 14 nu, så en epa till kommer det nog att bli, säger Linnéa.

Allt fler epor på vägarna

I slutet av 2022 fanns det knappt 53 000 epor, eller a-traktorer, registrerade i Sverige, enligt myndigheten Trafikanalys.

Jämfört med året innan var det en ökning med 18 procent och sedan 2019 har antalet a-traktorer mer än fördubblats i landet.

Utvecklingen har varit liknande lokalt. Sedan 2019 har antalet epor gått från 49 till 95 i Valdemarsvik och från 48 till 124 i Söderköping.

I hela Sverige fanns 5,0 a-traktorer per 1 000 invånare 2022. I Valdemarsvik var siffran 12,6 och i Söderköping 8,4.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!