Den sista turen är avklarad och de anrika kanalbåtarna tas nu in på varv för reparationer.
– Det är ett arbete som behöver göras för att de ska vara i gott skick inför nästa år.
Under pandemin låg kanaltrafiken nere under två år. Men när den återupptogs 2022 strömmade resenärerna till.
– Det fanns väldigt mycket bokningar som hade flyttats fram, så att 2022 blev ett väldigt bra år var inte så överraskande. Men att 2023 skulle bli ytterligare ett starkt år överraskar lite grann. Det här är de två bästa åren som vi gjort på många, många år. Det är oerhört glädjande för oss, säger Peter Henricson.
Vad tror ni att det beror på?
– Till viss del fanns det bokningar uppdämda från tidigare år även 2023, men jag tror också att det finns ett större intresse för den här typen av turism. Det är fler som turistar på hemmamarknaden än tidigare.
Ungefär hälften av kanalkryssarna var svenskar, häften utländska där Tyskland står för 37 procent.
Är den svaga kronan en faktor?
– Till en del är det nog det, men varannan gäst är svensk och de har ingen kronfördel. Och andelen utländska turister är ungefär samma som den har varit tidigare.
Peter Henricson utesluter dock inte sådan effekt inför 2024.
– Vi har ganska långa bokningscykler på Göta kanal, man bestämmer sig i väldigt god tid. Och den här kronfördelen har egentligen kommit under andra halvan av 2023. Så det kan mycket väl bli en faktor att räkna med till nästa år.