I snöovädret den 15 januari blev Oskar Pettersson, 15 år, stående i över en timme utan att skoltaxin kom. På morgonen hämtades han som vanligt vid bostaden i Sankt Anna och lämnades sju kilometer längre bort på väg 210 vid busshållplatsen i Hösterum.
Där byter han till buss. Ofta väntar han cirka 20 minuter på morgonen.
– Men på eftermiddagen fick Oskar stå över en timme och vänta i mörker, blåst och kyla. Efter en halvtimme ringde han mig och ville gå hem istället men jag sa absolut nej. Vi vill inte att han går på den smala hala vägen i mörker och i snöyra. Som tur var stannade han kvar vid busshållplatsen. Det tar oss föräldrar cirka 45 minuter att köra dit från våra jobb. Dessutom var det en olycka på vägen så han fick vänta länge, säger Håkan Pettersson.
Föräldrarna är kritiska att ingen av de ansvariga för skolskjutsar hörde av sig till dem, speciellt med tanke på väderleken den aktuella dagen.
– Eftersom detta har hänt förut, men då under den varma årstiden, så har vi lämnat våra personliga nummer till Östgötatrafiken. Att ingen av dem hörde av sig till oss är väldigt dåligt.
Söderköpings kommun har fått information om att en elev drabbades av förseningar.
– Det är Östgötatrafiken som har ansvar för driften av skolskjutsverksamheten, sedan har de i sin tur underleverantörer. Det är deras ansvar att ta kontakt då det blir förseningar, säger Linda Wahlman, chef för samhällsbyggnadsförvaltningen.
Per Karlsson på Östgötatrafiken förklarar att det finns ett nummer som taxichaufförerna ska ringa om det händer något gällande skolskjuts.
– Vi beklagar verkligen att det blivit fel i det här fallet. Den aktuella dagen var det många förseningar på grund av det dåliga vädret men det är ingen ursäkt utan bara en förklaring, säger Per Karlsson, ansvarig för taxi och bussar i beställningstrafik.
– I det aktuella fallet fick den ordinarie taxin göra en annan viktig resa. Taxin som åkte till hållplatsen var i tid och väntade cirka en kvart. Men skolbussen var jätteförsenad på grund av vädret och hade även fastnat i snön så den kom cirka 25 minuter för sent. Taxin åkte ifrån hållplatsen utan att meddela beställningscentralen att den inte fått kontakt med eleven, vilket var fel. Vi behöver se över våra rutiner så detta inte händer igen, säger Per Karlsson.