Den nya förbifarten har fått grönt ljus av regeringen, men ännu återstår en hel del arbete innan det är dags att börja bygga. För tillfället diskuterar kommunen och Trafikverket om vem som ska stå för vilka kostnader.
– Det handlar om nya anslutningsvägar som kommunen vill ha och som vi också tycker ska byggas. Men vi vill att kommunen tar ansvar för detta. Staten ska inte finansiera mer än den bör finansiera, säger Rami Yones.
Ett djur påverkar projektet: hasselsnoken.
– Det är en ansenlig fördyring med projektet, många tiotals miljoner kronor. I huvudsak är det den lilla ormen som fördyrar projektet. Man har hittat en liten orm och bara uppsamlingen kommer att kosta omkring tre miljoner kronor. Då har vi inte tagit med kostnader för bon, broar och tunnlar.
Totalt beräknar Trafikverket att bara kostnaderna för hasselsnoken kan landa på omkring 25–30 miljoner kronor.
– Vi diskuterar det här med kommunen. Ormen har hittats i anslutning till en kommunal väg. Vi tycker att kommunen ska ta ansvar för detta. Vi vill inte komma undan kostnader, men vi får inte finansiera den infrastruktur som är kommunens ansvar, säger Rami Yones.
Det är främst två anslutningsvägar vid Slussporten som diskuteras. Byggkostnaderna för vägarna ökar jämfört med de första prognoserna. Men med hur många miljoner mer är oklart.
– Den nya vägen är enormt positiv både för kommunen och regionen. Vi kommer att komma överens och allt blir bra.
Då förbifarten är klar tar kommunen över driften av flera vägar – bland annat fem kilometer av befintliga E22, Erik Dahlbergs gata mitt i stan, Östra Rydsvägen upp till den nya västra trafikplatsen samt delar av länsväg 210 vid brandstationen och upp till norra trafikplatsen. Driftkostnaderna har beräknats till cirka fem miljoner kronor, men nu kan det handla om mer pengar.
– Vi är oense om Slussportens väganslutning. Vi är inte överens om den tekniska utformningen och kostnadsfördelningen. Vi har en pågående dialog med Trafikverket som jag inte vill kommentera, säger Therese Nordgren, E22-samordnare på Söderköpings kommun.
När den fysiska byggstarten blir är inte klart. Från början var planerna årsskiftet 2024/2025.
Blir det förseningar vad gäller byggstarten?
– Det råder inte Trafikverket över. Vi kommer att begära byggstartsbeslut av regeringen, men det är de som avgör, säger Rami Yones.