"Den lilla ormen" fördyrar projektet – många miljoner

Förbifarten i Söderköping kan kosta många miljoner mer än planerat. "Vi är inte helt överens med kommunen om vem som ska ta vilka kostnader", säger Rami Yones, regiondirektör på Trafikverket.

Projektet förbifart Söderköping blir många miljoner dyrare än tänkt. Nu diskuterar kommunen och Trafikverket vem som ska betala vad.

Projektet förbifart Söderköping blir många miljoner dyrare än tänkt. Nu diskuterar kommunen och Trafikverket vem som ska betala vad.

Foto: Patrik Selsfors

Söderköping2023-04-20 13:37

Den nya förbifarten har fått grönt ljus av regeringen, men ännu återstår en hel del arbete innan det är dags att börja bygga. För tillfället diskuterar kommunen och Trafikverket om vem som ska stå för vilka kostnader.

– Det handlar om nya anslutningsvägar som kommunen vill ha och som vi också tycker ska byggas. Men vi vill att kommunen tar ansvar för detta. Staten ska inte finansiera mer än den bör finansiera, säger Rami Yones.

undefined
"Vi är inte helt överens med kommunen om vem som ska ta vilka kostnader", säger Rami Yones, regiondirektör på Trafikverket.

Ett djur påverkar projektet: hasselsnoken.

– Det är en ansenlig fördyring med projektet, många tiotals miljoner kronor. I huvudsak är det den lilla ormen som fördyrar projektet. Man har hittat en liten orm och bara uppsamlingen kommer att kosta omkring tre miljoner kronor. Då har vi inte tagit med kostnader för bon, broar och tunnlar.

Totalt beräknar Trafikverket att bara kostnaderna för hasselsnoken kan landa på omkring 25–30 miljoner kronor.

undefined
"Det är en ansenlig fördyrning med projektet, många tiotals miljoner kronor. I huvudsak är det den lilla ormen som fördyrar projektet", säger regiondirektör Rami Yones på Trafikverket.

– Vi diskuterar det här med kommunen. Ormen har hittats i anslutning till en kommunal väg. Vi tycker att kommunen ska ta ansvar för detta. Vi vill inte komma undan kostnader, men vi får inte finansiera den infrastruktur som är kommunens ansvar, säger Rami Yones.

Det är främst två anslutningsvägar vid Slussporten som diskuteras. Byggkostnaderna för vägarna ökar jämfört med de första prognoserna. Men med hur många miljoner mer är oklart.

– Den nya vägen är enormt positiv både för kommunen och regionen. Vi kommer att komma överens och allt blir bra.

undefined
Projektet förbifart Söderköping blir många miljoner dyrare än tänkt. Nu diskuterar kommunen och Trafikverket vem som ska betala vad.

Då förbifarten är klar tar kommunen över driften av flera vägar – bland annat fem kilometer av befintliga E22, Erik Dahlbergs gata mitt i stan, Östra Rydsvägen upp till den nya västra trafikplatsen samt delar av länsväg 210 vid brandstationen och upp till norra trafikplatsen. Driftkostnaderna har beräknats till cirka fem miljoner kronor, men nu kan det handla om mer pengar.

– Vi är oense om Slussportens väganslutning. Vi är inte överens om den tekniska utformningen och kostnadsfördelningen. Vi har en pågående dialog med Trafikverket som jag inte vill kommentera, säger Therese Nordgren, E22-samordnare på Söderköpings kommun.

undefined
"Vi är oense med Trafikverket om bland annat Slussportens väganslutning. Vi har en pågående dialog som jag inte vill kommentera", säger Therese Nordgren, E22 samordnare.

När den fysiska byggstarten blir är inte klart. Från början var planerna årsskiftet 2024/2025.

Blir det förseningar vad gäller byggstarten?

– Det råder inte Trafikverket över. Vi kommer att begära byggstartsbeslut av regeringen, men det är de som avgör, säger Rami Yones.

Karta: KLEVBRINKEN
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!