Hur många hasselsnokar som finns i det aktuella området är högst oklart. Men nu har länsstyrelsen godkänt de åtgärder som Söderköpings kommun presenterat för att bevara ormen.
– Det är ett gediget material där man både undersökt platsen och tagit fram åtgärder så att hasselsnoken kan finnas kvar. Det är bra åtgärder, så om kommunen följer detta godkänner vi att planerna på vägen fortsätter, säger Ulrika Larsson, naturvårdshandläggare på länsstyrelsen.
En rad åtgärder ska vidtas. Tre tunnlar eller rör ska byggas under Gamla riksvägen, den som i dag går parallellt med E22 inne i skogen, som ormen kan slingra sig igenom. En passage, som måste vara minst 15 meter bred, ska byggas för att ormen ska kunna ta sig över den nya vägen. Sedan handlar det om att bygga nya vinterboplatser där ormen, som ligger i dvala under vintern, ska kunna vara.
– Det måste vara rätt underlag och vegetation som ormarna gillar på passagerna. Man måste också sätta upp barriärer så att ormarna inte kan trilla ner. Detta behövs vid vägen också så att de inte kan ta sig över vägbanan, säger Ulrika Larsson.
Allt måste ske i rätt ordning innan vägbygget börjar. Det är viktigt att barriärerna vid vägrenen är uppförda först, så att ormarna inte kan ta sig tillbaka innan rören under vägen finns på plats.
Att försöka fånga in ormarna kommer att ta tid, troligen ungefär ett halvår, mellan april och september. Då ska de sedan flyttas till det nya område på fem hektar som kommunen lovat att göra iordning. Där ska det finnas tre nya övervintringsplatser. En gammal ska också renoveras.
– Det är en väldigt svårinventerad art och jag vet inte exakt hur de kommer att göra, säger Ulrika Larsson.
Insamlingen måste ske med för ormen oskadliga metoder. Det kan ske genom att man lägger ut material som ormarna gillar och söker sig till.
Hur många ormar finns det i området?
– Det vet vi inte exakt. Det får insamlandet visa, säger Ulrika Larsson.
Enligt konsultens bedömning kan det finnas mellan 50 och 80 ormar i ett område på 160 hektar. Kommunen ska tillsammans med länsstyrelsen ta fram detaljer om hur arbetet ska fortskrida. Ett naturvårdsavtal gör att området och ormarna är skyddade i minst 50 år.
– Det här känns mycket positivt, för hasselsnoken är en sällsynt art och med de här åtgärderna är det möjligt att förutsättningarna för den blir bättre än den är i dag, vilket i längden bidrar till biologisk mångfald och ekologisk hållbarhet.
För kommunens del ska man nu snarast börja med en åtgärdsprognos, så att ormarna kan flyttas innan man börjar bygga. Nu följs tidsplanen med byggstart 2024 och då flyttas ormarna åren före.
Under de närmaste månaderna förväntas länsstyrelsen godkänna vägplanen för den nya förbifarten och efter det kan Trafikverket skicka in den för fastställelseprövning.
Samtidigt går kommunen vidare med en ny detaljplan som planeras ställas ut för granskning efter sommaren.
Vet du vad anpassningarna kommer att kosta?
– Jag vet inte i nuläget, men det lär handla om miljoner. Men hur mycket vågar jag inte säga. Det är ju omfattande åtgärder. Det här har varit ett nervöst väntande, men nu känns det bra, säger kommunalråd Martin Sjölander (M).
– Vi är väldigt glada över att hanteringen av hasselsnoken nu har fått en lösning. Vi kommer närmare och närmare hela tiden. Det här beslutet är överklagningsbart i tre veckor av föreningar.