Det har varit ett händelserikt år längs kanalen. Upprustningen – vars kostnad nu uppgår till en miljard kronor – har fortsatt. Det har firats 200-årsjubileum med besök av kungaparet, konserter och andra evenemang har anordnats. Samtidigt har de internationella båtturisterna kommit tillbaka efter att pandemins restriktioner hävdes.
Men nu när kanalen stänger under fredagen är årets säsong till ända – och arbetet redan i gång inför nästa. Då är planen att en helt ny bokningssida ska finnas klar, där besökare kan boka upplevelser och boende.
Hotell, campingplatser, konsertbiljetter, pensionat, kryssningar eller cykeluthyrning – tanken är att allt ska finnas på sajten, enligt Magnus Hollwin, som är marknads- och kommunikationschef på Göta kanalbolaget.
– I dag har destinationens gemensamma hemsida endast bokning för fritidsbåtar. Övrig bokning sker direkt hos turistföretagen utmed Göta kanal. Vi vill samla allt under ett paraply och förenkla för gästen att planera och boka, men också underlätta för våra entreprenörer, säger han.
Det är ett omfattande projekt i mångmiljonklassen. Längs den 19 mil långa kanalen finns otaliga aktörer som alla ska in i systemet. En utmaning blir att göra hemsidan så enkel att använda som möjligt.
– Vi hjälper besökarna att navigera rätt och enklare hitta upplevelser som passar, säger Magnus Hollwin.
Inspiration har hämtats från besöksmål som Gotland och Dalarna, där man redan arbetar på ett liknande sätt. Mer personal har anställts för att första versionen av bokningssystemet ska kunna sjösättas till våren.
Magnus Hollwins förhoppning är att satsningen ska leda till fler och längre besök.
– I dag har vi mer än tre miljoner besökare per år. De flesta stannar i några timmar, äter glass och lunch och tittar på slussningarna. Kan vi få fler att stanna kvar en natt eller två, konsumera upplevelser och röra sig längs kanalen blir den turistekonomiska effekten jättestor, säger han och lägger sedan till:
– Samtidigt ska inte vi på kanalbolaget tjäna pengar på det här. Vår roll är att skapa bra förutsättningar för turism utmed hela besöksmålet.