Turisterna får njuta av kanalens upprustning

4 000 pålar i trä är nertrycka i Göta kanal i Söderköping. Så ska årets renoveringar hålla minst 200 år till. "Vi ser hela tiden hur otroligt smarta de var då kanalen byggdes", säger Stefan Ljungblad.

Nu är Göta kanal återigen 14 meter bred och tre meter djup.

Nu är Göta kanal återigen 14 meter bred och tre meter djup.

Foto: Elisabet Bergquist

Söderköping2022-07-11 10:07

– Vi lär oss hela tiden nya saker som vi kan ta med i förbättringsarbetet. Det är jätteroligt. Vi ser hur smarta lösningar de hade för 200 år sedan och hoppas att våra renoveringar ska hålla minst lika länge, säger Stefan Ljungblad, anläggningschef på Kanalbolaget.

undefined
"Nu har vi höjt normalvattenytan med tolv centimeter och det är jättevärdefullt för oss," säger Stefan Ljungblad, anläggningschef Kanalbolaget, De dåliga markförhållandena i området har bidragit till att kanalbank och en del murverk sjunkit. Detta har orsakat att långa sträckor på kanalen inte kunnat hålla rätt vattennivå.

Totalt har renoveringarna av kanalen vid Söderköpingsdelen kostat omkring 100 miljoner kronor. Den sista etappen står klar nu inför sommarsäsongen. Den har kostat omkring 27 miljoner kronor. Söderköpingsborna har kunnat följa arbetet under hösten och vintern på sträckan från Klevbrinken till Söderköpings sluss. Man har utfört strandskoning efter att erosion förstört delar av kanalbanken, speciellt vid sidan av Ramunderberget.

– Med tiden har kanalen formats mer som en skål och då är det svårt för båtarna. Nu har vi sett till att den återtagit sin ursprungsprofil, säger Ljungblad.

undefined
Nu är Göta kanal återigen 14 meter bred och tre meter djup.

För att skydda kanalbanken har man placerat cirka 9 000 ton stenmaterial i olika fraktioner som fungerar som ett erosionsskydd. 17 500 kubikmeter schaktmassor från kanalbotten har grävts upp och placerats om. De fungerar i många fall som en ny del av kanalbanken. 

För att hålla stenarna på plats över lång tid har man tryckt ner runt 4 000 pålar som ska hindra dem att flytta på sig. Stenarna utgör ett effektivt erosionsskydd. Det är en beprövad lösning på många platser ända sedan kanalen byggdes.

undefined
"Till skillnad från dem som byggde kanalen en gång i tiden så tar vi grävmaskiner till hjälp", säger Stefan Ljungblad, anläggningschef Kanalbolaget.

– Stenarna närmast kanalbanken på södersidan är från när kanalen byggdes. De ligger som ett pussel där varje sten har sin plats. Till skillnad från dem som byggde kanalen en gång i tiden så tar vi grävmaskiner till hjälp. 

– Arbetet kräver stor försiktighet då markförhållandena i området är utmanande. Ibland är det upp till 18 meter lera innan man nått fast mark, säger Stefan Ljungblad.

undefined
"Vi lär oss hela tiden nya saker. Vi ser hur smarta lösningar de hade för 200 år sedan och hoppas att våra renoveringar ska hålla minst lika länge", säger Stefan Ljungblad, anläggningschef Kanalbolaget.

De dåliga markförhållandena i området har bidragit till att kanalbank och en del murverk sjunkit. Detta har orsakat att långa sträckor på kanalen inte kunnat hålla rätt vattennivå.

– Nu har vi rättat till detta med marginal. Vi har höjt normalvattenytan med tolv centimeter och det är jättevärdefullt för oss. Vi har minimerat risken för översvämningar. 

Nu är kanalen återigen 14 meter bred och tre meter djup. Gästhamnens brygga har byggts om men där finns inte fler båtplatser än förut.

undefined
Gästhamnens brygga har byggts om men där finns inte fler båtplatser.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!