Många vinterarbeten vid Göta kanal

Duvkullen får sin slussvaktarstuga renoverad, det ska bli strandskoningar, nya slussportar vid Carlsborgs sluss och många andra och omfattande jobb vid Göta kanal den här vintersäsongen.

Duvkullens 1800-tals  slussvaktarstuga ska rustas upp.

Duvkullens 1800-tals slussvaktarstuga ska rustas upp.

Foto: Anne-Marie Karlsson

Söderköping2019-10-18 19:30

En kanal som kan se lite öde ut, inga båtar längre och på vissa sträckor inte ens vatten för arbetenas skull. Men det är ingen vintervila för 187-åriga Göta kanal utan full aktivitet när nu ett 50-tal stora maskiner tar över den 19 mil långa kanalen med ett 30-tal jobb.

– Det största renoveringsprojektet sedan kanalen byggdes har passerat halvvägs mot mål, vi är nu inne på femte året, säger Roger Altsäter, vd i statligt ägda Göta kanalbolag AB.

Programmet Göta kanal 2.0 startade 2015 efter att regeringen beviljat 500 miljoner för att rusta upp detta Sveriges största kulturhistoriska byggnadsverk. Det är vad kanaldirektörer kallar 100-årsskulden, alltså eftersatt renovering och underhåll som betydde att man kom fram till ett val, rusta upp eller stänga Göta kanal.

– Men vem vill stänga Göta kanal, säger Roger Altsäter. Pengarna kommer ändå inte att räcka, jag måste äska mera pengar och hoppas vi får det. Saker upptäcks hela tiden när vi jobbar med något.

När kanalen byggdes drogs båtarna av oxar. Nu är det propellrar som rör upp svall och särskilt när man inte håller de fem knop som gäller. Detta plus erosion har orsakat att kanter säckat ner i kanalen och måste nu grävas upp och förankras med stenskoning där stora stockar trycks ner för att sedan hålla stenkanterna på plats.

– Vi bygger inte Göta kanal men vi återskapar den med sin ursprungsprofil, säger Roger Altsäter.

Bland de största av de jobben är sträckorna Asplången–Klämman 2 400 meter och Carlsborg–Duvkullen 1 300 meter.

Det ska också bli byte av slussportar vid Carlsborg nedre sluss, en av kanalens 58 slussar.

– Vi bygger slussportar nästan exakt som man gjorde för 200 år sedan med stomme i gjutjärn och virke från egen skog i Tiveden, säger Roger Altsäter.

– Det jobbet gör vi själva men annars har entreprenörer till allt.

Andra jobb är att bryggor ska renoveras, trädallén ska kompletteras, diken grävas och sly röjas.

Upprustningen av Duvkullens slussvaktarstuga ingår dock inte i programmet, Kanalbolagets fastigheter har ett annat konto.

Ungefär 4 000 båtar går genom kanalen varje sommar, men besöksantalet på och runt kanalen uppgår till fyra miljoner, vid aktiviteter boenden och förstås båtturer. Och den 4 maj 2020 är det dags för båtar i Göta kanal igen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om