Hotet mot E22-projektet: Behöver besked om byggstart

Om den nya Förbifarten inte får byggstartsbesked i december måste många saker göras om. "Vi känner oss inte trygga än, så vi väntar med upphandlingarna tills vi får ett besked", säger projektledare Andreas Eklund på Trafikverket.

Om den nya Förbifarten inte får byggstartsbesked i december måste många saker göras om. "Vi känner oss inte trygga än, så vi väntar med upphandlingarna tills vi får ett besked", säger projektledare Andreas Eklund på Trafikverket.

Om den nya Förbifarten inte får byggstartsbesked i december måste många saker göras om. "Vi känner oss inte trygga än, så vi väntar med upphandlingarna tills vi får ett besked", säger projektledare Andreas Eklund på Trafikverket.

Foto: Patrik Selsfors

Söderköping2023-09-29 18:00
undefined
För två år sedan började Trafikverket förbereda upphandling bland de företag som kan vara intresserade av att bygga förbifarten. Nu står upphandlingen på paus för att invänta besked om byggstart.

I våras fick projektet grönt ljus då vägplanen antogs av regeringen. Men byggstartsbesked ger staten bara en gång per år, i december. Även om Andreas Eklund tycker att projektet Förbifarten, där Europaväg 22 ska byggas om så att trafiken i framtiden inte kör in i Söderköping utan leds runt, är det viktigaste så är han fullt medveten om att vägen konkurrerar med många andra projekt i landet.

undefined
"Nästa steg i upphandlingen är väldigt dyrt för entreprenörerna att göra, det kostar mellan tio och 15 miljoner kronor och tar lång tid. Just nu ligger vi på paus med den fasen", säger projektledare Andreas Eklund på Trafikverket.

Hur troligt är det att ni får ett ja och kan börja bygga?

– Det kan jag inte svara på. Jag tycker såklart vårt projekt är viktigast, men vi håller på och jobbar med olika scenarion ifall vi inte får byggbesked nu. Jag har rapporterat in allt vi gjort och nu är det bara att hoppas på ett positivt besked, säger Andreas Eklund.

undefined
Den nya förbifarten E22 ska dras över åkern och vidare förbi Söderköping. Där akvedukten planeras bredvid den nuvarande bron ska man lägga ner större tråg, liknande en stor ränna, som går djupt ner i marken.

För två år sedan började man med upphandlingen kring förbifarten. Då fick företag lämna in en intresseanmälan och efter det väljer Trafikverket ut tre eller fyra företag som de anser har de kvalifikationer som krävs för att bygga den nya sträckningen av E22. Fler företag har visat intresse av projektet än de som kvalificerats. Företagen är både svenska och utländska.

undefined
Vägplanen för nya E22 har fått grönt ljus, men ännu har projektet inte fått besked om byggstart. Planerna är fortfarande att kunna börja bygga någon gång 2025.

– Nästa steg i upphandlingen är väldigt dyrt för entreprenörerna att göra, den kostar mellan tio till 15 miljoner kronor och tar lång tid. Flera entreprenörer är intressanta, så vi är nöjda med den delen av upphandlingen, men just nu ligger vi på paus med nästa fas. Vi vill inte gå vidare förrän vi får ett byggstartsbesked.

– Om det skulle vara så att vi inte får beskedet till nästa år blir det så stora förändringar i upphandlingen så den kommer behöva göras om. Hittills har entreprenörerna inte gjort så mycket jobb, men vi vill inte att de ska lägga ner för mycket tid och pengar ifall vi måste göra om upphandlingen.

undefined
Om den nya Förbifarten inte får byggstartsbesked i december måste många saker göras om. "Vi känner oss inte trygga än, så vi väntar med upphandlingarna tills vi får ett besked", säger projektledare Andreas Eklund på Trafikverket.

Under tiden som man väntar genomförs mindre arbeten vid Göta kanal. Där akvedukten planeras ska man lägga ner större tråg, liknande en stor ränna, djupt ner i marken. Mark- och miljödomstolen har också gett klartecken till byggnation av broar över Storån, som är en del i projektet.

Det senaste året har kostnaderna för byggandet inte höjts som de gjorde under pandemiåren.

– Vi vet vad vi ska bygga och vi vill börja. Nu måste vi vänta på byggstartbeskedet och vara beredda för att fortsätta med projektet så fort det kommer, säger Andreas Eklund.

Karta: E22
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!