– När vi flyttade ihop för nio år sedan och köpte det här huset med den stora trädgården tänkte vi nog mer på hur fint huset är, än på trafiken, säger Kerstin.
Trots E22 som närmaste granne, med allt vad det innebär, ångrar de sig inte. Det positiva överväger, här har de hittat sin idyll.
– Det är så fint i den här staden och vi har så nära till allt, centrum, bibliotek och handel. När förbifarten byggs blir det här lugna gatan, säger Håkan.
De har trott många gånger att det varit dags för lugna gatan, att Erik Dahlbergsgatan skulle bli en lokalgata istället för en Europaväg, men byggstarten har ständigt flyttats fram. Senast på grund av en fridlyst hasselsnok. De har svårt att förstå att en orm kan väga tyngre än trafiksäkerhet och miljö för tusentals människor på en trafikled mellan Trelleborg och Norrköping.
– Ormen skulle ändå flyttat på sig när de börjat bygga. Om det nu fanns någon, säger Kerstin.
Håkan ser det också som märkligt att det inte har talats mer om miljöaspekterna under åren, med tanke på alla avgaser. De ser det själva på trädgårdsmöblerna som ständigt måste tvättas rena från tjärliknande sot.
Huset var bra isolerat redan när de flyttade in och inomhus störs de inte av ljuden, men med öppna fönster eller utomhus blir det desto mer. Stora plank mot vägen hindrar insyn, men dämpar även en del av motorljuden.
Kerstin tror att det till viss del går att vänja sig vid ett ständigt trafikbrus.
– Men när motorcykelgängen drar på vid trafikljusen, eller de stora dieselbilarna, då hör vi det...Och krockarna förstås. Det smäller flera gånger om dagen, och vi har utryckningsfordon med sirener här minst en gång varje dag, säger Håkan.
Något som är lite bökigt är att de har in- och utfart direkt mot E22. Det innebär att de bara kan köra ut mot norr och in från söder.
– Vi får vänta på att det blir rött ljus i en korsning längre bort så det blir tomt här så vi kan köra ut, men ibland har jag gått ut i gatan och gjort stopptecken. En del bilister stannar också spontant för att släppa ut oss, särskilt lokala trafikanter, säger Kerstin.
Ett oskick de ofta ser är att många passar på att langa ut skräp genom rutan när bilen står stilla.
– Vi får dagligen plocka skräp här utanför, säger Håkan.
I årsgenomsnitt passerar 13 500 fordon om dygnet genom Söderköping, varav ett antal tunga transporter med miljöfarligt och explosivt gods. Ofta nattetid på "grön våg" i höga farter.
– De kör mycket mer än tillåtna 50 då, säger Kerstin.
Mest trafik är det under sommarhalvåret, särskilt på helgerna, med kulmen under högsommaren. Midsommar är årets absolut största trafikhelg med milslånga köer mot staden.
– I år började midsommartrafiken redan på onsdagen, men midsommardagen hade vi det riktigt lugnt, säger Kerstin.
Mellan det sydligaste och nordligaste av de sju trafikljusen genom Söderköping är det nära två kilometer, tätt intill mängder av bostadshus. Här passeras fem korsningar, nio övergångsställen samt ett yttre skyddsområde för Söderköpings vattentäkt. Sommartid är det också många broöppningar för Göta kanal, vilken korsar E22 och skapar ytterligare köer.
Enligt Trafikverket är det byggstart under 2024 med fyra års byggtid.
– Så det finns ett hopp om att en förbifart snart ska byggas, säger Kerstin.