Under tre dagar har Jani Haapavirta och kompisen Kenneth Edh, som båda är från Eskilstuna, jobbat vid Klevbrinken och förberett sjösättningen. Till vardags är Jani annars lastbilschaufför och Kenneth är musiker.
– Men nu var jag ledig en vecka, då måste man hitta på något att göra. Igår monterade vi propellrar och bar, säger Jani Haapavirta.
De två stora passagerarbåtarna och fem fritidsbåtar sjösattes på onsdagen. På båda sidor av dockans inlopp stod flera personer med långa tampar och drog ut de stora båtarna. Att gå ut för motor är för svårt, passagen är trång och det är inte många centimeter till godo.
Det krävdes mycket dirigering för att alla skulle dra i rätt tamp och parera mot vindens krafter. Det krasade högt av krossat trä då båtarna slog emot kanten och björkstockarna som fästs istället för fendertar fick ta emot trycket.
– Sjösättningen har gått bra, det är normalt att man fastnar lite här och där, summerar ansvarige Henrik Sandberg
Egentligen finns det plats för 30 fritidsbåtar vid Klevbrinken men i år har det har inte varit fullt.
– Antalet båtar som ligger här har minskat. Det är väl många som inte vill åka kanalen upp och ner, sedan har vi ju fast datum för sjösättning och upptagning, säger Henrik Sandberg.
Under onsdagen fortsätter Wasa Lejon till Bergs slussar medan Göta Lejon ligger kvar i Söderköping för både kortare och längre turer på kanalen.