Förbifarten kostar minst en miljard mer än planen

Det är oklart vem som ska betala vad då det gäller den nya förbifarten förbi Söderköping. Kostnaden för projektet har ökat med ungefär en miljard kronor.

Förhoppningen från kommunen och Trafikverket är att få byggstartsbesked i år för att kunna börja bygga 2025.

Förhoppningen från kommunen och Trafikverket är att få byggstartsbesked i år för att kunna börja bygga 2025.

Foto: Fredrik Nygren

Söderköping2023-10-14 12:39

2021 beräknades Förbifarten kosta omkring 1,5 miljarder kronor och i dag är kostnaderna upp i cirka 2,4 miljarder kronor. Skälet till att kostnaderna har gått upp är de yttre omständigheter som inflationen, ökade materialkostnader, bränslekostnader med mera.

– Det är avsevärt mer än tidigare kalkyler, det måste vi hantera innan vi kan gå vidare med ett förslag till byggstartsbeslut i december. Vi har så klart en förhoppning om att vi kan hitta en lösning på frågan om kostnadsökningar, säger regiondirektör Rami Yones, Trafikverket.

undefined
"Projektet är detsamma men på grund av omvärlden och inflationen med mera så har kostnaderna ökat. Det är ökade materialkostnader, bränslekostnader och mer", säger Rami Yones, regiondirektör på Trafikverket.

Det pågår en dialog mellan Söderköpings kommun och Trafikverket om vem som ska stå för vilka kostnader. 

– Vi är inne i slutskedet av vår dialog. Det är inte klart än men vi är i princip överens om vilka kostnader kommunen tar ansvar för och vad vi tar ansvar för, säger Rami Yones.

Hasselsnoken är en av frågorna som diskuteras. Kostnaden beräknas till över 30 miljoner kronor då det både ska skapas en eller flera snokodukter över gamla riksvägen där ormarna ska kunna ringla samt vinterboningsplatser på andra sidan vägen i Mariehov.

– Vi jobbar på med olika frågor, varav hasselsnoken är en. Jag tycker inte att kommunen ska ta alla kostnader där då båda parter har nytta av anslutningsvägen men vi diskuterar fortfarande hur det ska lösas, säger kommunalråd Martin Sjölander (M).

Kommunen har skrivit på ett medfinansieringsavtal vilket innebär att kommunen ska betala 30 miljoner kronor.

undefined
Enligt Trafikverket måste de komma överens med kommunen denna månad för att projektet Förbifarten ska få byggstart 2025. "Jag tror inte det är möjligt att vara klara i oktober", säger kommunalråd Martin Sjölander (M).

Andra olösta frågor är anslutningsvägar till och från den nya Europavägen. 

– Vi står inte alls långt ifrån varandra nu, det gjorde vi i början. Vi anser att Trafikverket ska stå för de statliga vägarna och väganslutningarna. Men de vägar som kommunen vill ha till och från ser vi mer som en kommunal infrastruktur. Vi har förståelse för att det blir en stor kostnad för kommunen och vi har haft flera fysiska möten, säger Rami Yones.

Den omstridda frågan att göra väg 801 i Mariehov till en enskild väg har överklagats och regeringen har flyttat tillbaka beslutet till Trafikverket igen. Rami Yones tror att man kommer att vänta med beslutet tills den nya vägen är färdig men det pågår en intern dialog.

– Det här är inte bråttom. Vägen hänger ihop med vägplanen men vi tänker inte stressa fram något beslut. Vi har tittat på olika lösningar men vet inte exakt hur vi ska gå vidare. Om tillgängligheten är tillgodosedd för gods och personresor på Europavägen så ska det inte vara en allmän väg med statligt ansvar, säger Rami Yones.

undefined
"Vi är inne i slutskedet av vår dialog med Söderköpings kommun. Det är inte klart än men vi är i princip överens om vilka kostnader kommunen tar ansvar för och vad vi tar ansvar för", säger Rami Yones, regiondirektör på Trafikverket.

Han poängterar att det är viktigt att människor har möjlighet att överklaga processen.

– Det är otroligt viktigt att alla kan göra sin röst hörd i den här, säger han.

Vägplanen för Förbifarten är godkänd av regeringen. Projektet är indelat i byggstartsgrupp två som ska byggas mellan 2025-2027. 

– Vi är måna om att hålla tiden med byggstart 2025, det är det vi har planerat för och tror på. Men då måste vi och kommunen vara klara med våra beslut senast den här månaden för att kunna få byggstartsbesked i år. 

undefined
Kostnaden för projektet Förbifarten har ökat med ungefär en miljard kronor. Nu beräknas kostnaden till cirka 2,4 miljarder kronor.

Martin Sjölander tror inte att dialogen är löst denna månad.

– Jag tror inte det är möjligt att vara klara i oktober. Ärendet måste tas upp både i kommunstyrelsen och fullmäktige också, säger han.

Vad händer om ni inte får börja bygga 2025?

– Då behöver vi ha en ny dialog med regeringen om när vi kan börja bygga för pengarna ligger med i den godkända vägplanen. Så här nära har vi aldrig varit, säger Rami Yones.

Förbifarten - nya E22

I februari i år fick vägplanen grönt ljus av regeringen. Nu ingår den bland de projekt som beräknas få börja bygga mellan 2025-2027.

Återstår gör det sista byggstartsbeslutet som regeringen brukar ge i december. För att Förbifart Söderköpings ska få börja byggas 2025 måste projektet få byggstartsbeslutet i år.

Dialog om kostnaderna pågår mellan kommunen och Trafikverket. För att få ett positivt byggbesked anser Trafikverket att parterna måste vara överens om kostnaderna denna månad.

Karta: E22
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!