Förbifarten försenas – än en gång: "Det är inte roligt"

Trafikverket skjuter på tidsplanen för Förbifarten. Bakgrunden till beslutet: Frågan om den fridlysta hasselsnoken är fortfarande inte löst.

Prognosen för Förbifarten skjuts fram, meddelar Trafikverket. Först 2028, och inte 2027 som tidigare varit planen, ska den nya vägen stå klar.

Prognosen för Förbifarten skjuts fram, meddelar Trafikverket. Först 2028, och inte 2027 som tidigare varit planen, ska den nya vägen stå klar.

Foto: Patrik Selsfors

Söderköping2021-05-18 14:59

I stället för 2027 är nu planen att Förbifarten ska öppnas under 2028. Byggstarten, som var planerad till första delen av 2024, läggs troligtvis närmare slutet av året i stället.

– Det är tråkigt att det här flyttas framåt. Men det handlar ju inte om någon längre tid, startåret är fortfarande detsamma, säger kommunstyrelsens ordförande Martin Sjölander (M).

Bilköerna vid Söderköping har varit ett problem i decennier. Trafikstockningarna beror på den öppningsbara bron över Göta kanal i kombination med trafikljusen genom staden. Åtminstone sedan 1970-talet har det funnits tankar på att lösa situationen med en förbifart.

Planen är att bygga en totalt en mil lång mötesfri väg väster om Söderköping. Förutom förbifarten ska nya broar byggas – och dessutom en ny akvedukt.

undefined
Kommunstyrelsens ordförande Martin Sjölander beklagar den senaste förseningen.

Martin Sjölander betonar projektets betydelse för Söderköping.

– Mycket av stadens framtida utveckling bygger på att Förbifarten blir till, säger han.

Därför var det med en viss besvikelse som han mottog beskedet om den senaste förseningen.

– Det är inte roligt. Det är det inte.

– Samtidigt har vi väl aldrig varit så här nära.

undefined
Prognosen för Förbifarten skjuts fram, meddelar Trafikverket. Först 2028, och inte 2027 som tidigare varit planen, ska den nya vägen stå klar.

Det är förekomsten av hasselsnok i området kring Slussporten som har försenat projektet.

Kommunen har förslagit olika skyddsåtgärder för snokens bevarande. Förhoppningen är att dessa ska godtas av länsstyrelsen de närmaste veckorna.

Det är nämligen först då som den så kallade vägplanen kan skickas in. Av den framgår hur vägen ska utformas, vilka skyddsåtgärder och försiktighetsmått som ska vidtas och vilken mark som behöver tas i anspråk.

Finns det risk för ytterligare förseningar?

– Från kommunens sida gör vi allt vi kan för att tidsplanen ska hålla, säger Martin Sjölander.

Enligt Andreas Eklund – som är projektledare för Förbifarten på Trafikverket – fortsätter arbetet med Förbifarten under tiden som kommunen inväntar länsstyrelsens beslut.

– Det blir en förskjutning på den kritiska linjen i projektet, som vi kallar det. Det innebär att sluttiden ändras. Men vi jobbar på och har fullt upp med andra saker. Det är inte så att vi har stannat upp och lagt pennan på skrivbordet.

undefined
Andreas Eklund är projektledare för Förbifarten på Trafikverket.

En sak som man arbetar med just nu: Utformningen av passagen över Göta kanal.

– Det finns olika alternativ och man ska titta på vilket som vi ska gå vidare med, säger Andreas Eklund.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!