Mopedisten Malte ställer sig på platsen vid avåkningen samtidigt som pendlarna mellan Norrköping och Skärblacka susar förbi. Det är inte stor marginal till fordonen.
Den marginalen minskar betydligt då två lastbilar möts på Skärblackavägen, länsväg 1153.
– Det finns i princip ingen vägren här. När olyckan skedde kom en timmerbil bakom mig som körde om, samtidigt fick den lastbilen möte med en annan lastbil i motsatt färdriktning. Timmerbilen bredvid mig svängde in framför mig för att undvika en frontalkrock, förklarar Malte Lindell och fortsätter:
– Släpet svängde in mot mig. Det blev ett vinddrag när lastbilen körde om. Jag fick ingen knuff, men jag fick parera och svänga ut mot kanten. Gräset vid vägkanten var blött så jag gled ned i diket.
En trafikant som låg bakom och såg händelseförloppet på fredagsmorgonen hjälpte Malte och ringde 112. Någon räddningstjänst behövde inte rycka ut, men polis kom ut till platsen och tog uppgifter och en polisanmälan gjordes. För Malte som går på Curt Nicolingymnasiet i Finspång blev det ingen skoldag.
Maltes mamma Ingela Oleskog cyklar själv på Skärblackavägen till sitt arbete på SMHI under årets ljusa månader.
– Jag vet exakt hur det brukar vara. Det finns de som visar hänsyn och gör försiktiga omkörningar men det räcker med att någon inte gör det för att något ska hända. Ser man att det blir möte är det inte så lämpligt att köra om med en timmerbil. Det var släpet som svängde in och som gjorde att Malte prejades av vägen. Då skulle man inte gjort någon omkörning, säger Ingela Oleskog.
En fullastad timmerbil väger nära 60 ton. Ingela Oleskog är glad att mötet och omkörningen inte skedde vid ett vägräcke.
– Vägräcken är bara till för bilisternas säkerhet, säger hon.
Ingela Oleskog är som mamma tveksam till att den yngsta sonen Malte åker moped till Skärblacka för att ta bussen till gymnasieskolan. Efter Östgötatrafikens trafikomläggning 2022 försvann kollektivtrafiken från Skärblackavägen, då fanns det inga alternativ.
2023 kom bussarna tillbaka men i begränsad omfattning med avgångar på morgonen samt eftermiddag.
Malte Lindell är en aktiv tonåring som tränar lagidrott och spelar matcher året om vid sidan av skolarbetet. Det innebär många dagliga resor. Det går inte att ta sig till eller från familjens hus utan att åka via Skärblackavägen.
– Har man inte bil så tar man sig ingenstans. Ska man göra något, slutar tidigt eller börjar sent så är det kört. Jag har världens ångest för att jag gått med på att han ska ha en moppe. Han har kompisar längs med Skärblackavägen och de skaffade moped till sin barn, det är svårt att stå emot då när de är så stora, säger Ingela Oleskog.
En gång- och cykelväg håller på att projekteras för att förbättra trafiksäkerheten. Men det är genom Skärblackas samhälle ut mot Mårängen. En sträcka som kommer kosta 61,5 miljoner och ska stå färdig någon gång mellan 2026 och 2027.
Ingela har tidigare drivit frågan om en cykelväg för en säkrare trafikmiljö mellan Skärblacka mot Tallebo. Efter Maltes olyckstillbud har hon lagt ett e-förslag till Norrköpings kommun, ett förslag som på bara några dygn fått 270 röster.
– Det är ett perfekt avstånd för cykel och elcykel men man vill inte bygga cykelbana in till stan av någon anledning då det inte har ansetts vara lönsamt. Jag tror att många inte vågar sig ut på Skärblackavägen som den är idag, säger Ingela Oleskog.
Länsväg 1153 är statlig, men när det gäller större förändringar kan kommunen tillsammans med regionen lyfta eventuella behov av framtida cykelvägar. Regionen sammanställer sedan en investeringsplan men det är Trafikverket som eventuellt genomför investeringarna.
– Vi har en dialog med kommunen och ska ha det fortsatt mot senhösten. Då har kommunen möjlighet att spela in oss om det behövs några särskilda åtgärder, säger Jonas Jernberg strateg för Region Östergötland.
Länstransportplanen gäller för en tolvårsperiod, nu fram till 2033, men uppdateras vart fjärde år.
Utöver den nya gång- och cykelvägen genom Skärblacka till Mårängen, finns idag inga fler planerade investeringar kring Skärblackavägen.
– Nästa period ska gälla från 2026. Vi kommer framåt årsskiftet att få i uppdrag att ta fram nya planer för kommande period. Det är långa ledtider på sådana projekt, säger Jonas Jernberg.