Järnvägsparken ska grävas ut

Nu inleds arbetet med ett dubbelspår genom Skänninge. Om en vecka startar nämligen arkeologiska undersökningar i Järnvägsparken. Där ska sedan en fyra meter bred gång- och cykelväg anläggas till den nya pendeltågsstationen.

skänninge2002-09-14 06:48

Igår förmiddag träffades tjänstemän från Riksantikvarieämbetet, Banverket och kommunen för att dra upp planerna inför arbetet med dubbelspåret i Skänninge.

Rolf Olsson, projektledare på Banverket, säger att godstågstrafiken mellan Mjölby och Motala har högsta prioritet, men att regeringen tar ett beslut först i slutet av nästa år.

-- Men vi betraktar det redan som klart och utgrävningen av det 1 600 kvadratmeter stora området startar preliminärt den 23 september, nästa måndag.

Riksantikvarieämbetet behöver tre säsonger på sig i Skänninge för fem olika utgrävningar. Enligt Rolf Olsson berör inte de arkelogiska undersökningarna i första hand det nya dubbelspåret, utan de planskilda korsningar som behövs för att göra pendeltågstrafiken möjlig.

-- Byggandet av dubbelspår och pendeltågsstation kan då påbörjas redan 2004, säger han.

På måndag ska information från Banverket och Riksantikvarieämbetet sättas upp på biblioteket i Skänninge. Det ska även sättas upp informationsskyltar i Järnvägsparken.

Dålig kommunikation

På frågan varför inte kommuninvånarna redan informerats svarar Torbjörn Tengstrand, Mjölby kommuns tekniska chef, att kommunikationen mellan parterna inte fungerat tillräckligt bra.

-- Vi var inte medvetna om att planerna var så långt framskridna. Det är därför som informationen kommer så sent, säger han.

Torbjörn Tengstrand menar att ansvaret för informationen i första hand ligger på Riksantikvarieämbetet och Banverket. På Banverket säger Rolf Olsson att man inte har haft viljan att gå ut till allmänheten i ett för tidigt skede.

-- Men i fortsättningen kommer länsmuseet att ge ut ett veckoblad och ha kontinuerliga visningar av utgrävningarna, säger han.

Träd måste fällas

I ett första skede måste en större lind och ytterligare två mindre träd fällas i Järnvägsparken för de arkeologiska undersökningarna. Och ytterligare några träd i ett senare skede.

-- Men det kommer att planteras nya träd så småningom, säger Torbjörn Tengstrand.

Enligt Riksantikvarieämbetet stannar slutnotan för de arkeologiska utgrävningarna på sammanlagt 41,5 miljoner kronor. Och de förväntar sig ett stort intresse från allmänheten. Arkeologerna förväntar sig att hitta flera fynd från tiden före 1100-talet.

Det nya spåret ska dras parallellt med det nuvarande spåret mellan Motala och Mjölby. I Skänninge ska två nya perronger byggas för pendeltågstrafik. Och genom Järnvägsparken ska det dras en gång- och cykelväg som ska gå i en tunnel under Stationsgatan och fram till perrongerna. På magasinsområdet, på andra sidan järnvägen, kommer en större parkeringsplats att anläggas. Och enligt planerna ska allt stå klart till 2006.

-- Det är viktigt för Skänninge att få en fungerande pendeltågstrafik, säger Torbjörn Tengstrand.

I Mjölby har bangården redan anpassats för det nya dubbelspåret. Och enligt Rolf Olsson kommer det nya spåret inte att göra något större intrång för de berörda markägarna.

-- De flesta hus har redan lösts in och det är ingen som hitintills satt sig på tvären, säger han.

Mesolitikium (främst Motala)

Metallåldrarnas bebyggelse (främst Fågelstad)

Tidig medeltid (främst Skänninge)

Hela dubbelspårsprojektet är ett samarbete mellan Riksantikvarieämbetet UV Öst och Östergötlands länsmuseum. Riksantikvarieämbetet svarar för arkeologin och länsmuseet för den publika verksamheten, där guidade visningar och utställningar kommer att genomföras.

Intresserade kan också följa den arkeologiska undersökningen på Riksantikvarieämbetes hemsida: www.raa.se/uv

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om