I brevet beskriver de intagna problemet med telefonsystemet Intik som kriminalvården införde för några år sedan.
”Det bryts ofta. Varje gång samtalet bryts förlorar vi telefonmarkeringar. Många har inte råd att köpa telefonkort. Kan aldrig tänkta mig att kriminalvårdsanstalten tänkte en sekund på intagnas barn när de införskaffade detta idiotiska Intik-system. Ett barn förstår inte varför det bryts hela tiden och då tycker barnen det blir tråkigt att prata med pappa”, skriver de i brevet.
Brevet är underskrivet av 53 intagna. Något förtroenderåd finns just nu inte på anstalten.
Bättre lösning”Vi skickar med en namnlista som bekräftar att samtal bryts på grund av höga ljud”, skriver de intagna. Anledningen till att det bryts är att man inte ska skälla eller hota folk på telefonen.
”Listan kunde bli jättelång om vi träffade varandra. Varje person som läste namnlistan skrev under utan att tveka. Vi hoppas att anstalten ska komma på en bättre lösning så att intagna kan få en bättre relation med sina barn”, avslutar de brevet.
– Generellt fungerar det bra. Men det är naturligtvis tråkigt och beklagligt att samtalen bryts. Jag har full förståelse att de intagna blir irriterade. Det här är ett tekniskt problem och centralt ska man lösa detta, säger Gert-Arne Sköld, chef på kriminalvårdsanstalten i Skänninge.
Nytt system på gångStämmer det att telefonerna har en inställning så att samtalen bryt när man höjer rösten?
– Ibland bryts samtalen vid speciella frekvenser. Exempelvis barnskrik, förklarar Gert-Arne Sköld.
Men att det skulle vara för att hindra hot känner inte Gert-Arne Sköld till. Han säger att personalen ska informeras om problemen.
Christer Isaksson är säkerhetschef på Kriminalvården. Han bekräftar att man fått uppgifter om att samtalen bryts.
– Intik-systemet är föråldrat och vi gör nu en kraftsamling för att hitta ett nytt telefonsystem, säger han.