Därmed försvann östra infarten som leder direkt in till Stora torget från Linköpingshållet.
Avspärrningen ska bli permanent, men i första skedet placerades betongbarriärer ut för att omöjliggöra passagen över järnvägsspåret.
Michael Nilsson från Peab fanns bland de som jobbade med avstängningen. Han har arbetet med anläggningen av många vägar, men det här var första gången han var med att stänga av en järnvägsövergång.
Muren som redan finns utmed Stationsgatan ska förlängas mot bullerplanket och bommarna och signalerna ska bort. De arbetena sker under påskhelgen eftersom det krävs tågstopp under ett dygn.
Även Mjölby kommun var där för att sätta upp provisoriska varningsskyltar och hänvisningspilar.
Stängningen av överfarten sker av trafiksäkerhetsskäl nu när dubbelspåret är fullt utbyggt och det finns alternativa infarter både norr och söder därom. En tunnel under järnvägstunneln var svår att genomföra på grund av de höga grundvattennivåerna och ansågs bli för dyr.
Enligt många, framför allt äldre Skänningebor, kommer stängningen av Skänninges gamla huvudinfart att missgynna stadskärnans affärsliv och försämra för turismen.