– Jag tittar inte på SMHI. Det brukar ändå inte stämma. Men om man lyssnar på knallarna så vill de ha mulet och regnskurar, säger Jan Carlsson som är marknadsansvarig för Skänninge marken som hålls på onsdag och torsdag nästa vecka.
Förra året var den första marknaden efter pandemins inställda arrangemang. Det fanns ett uppdämt behov, trodde han då när han summerade en lyckad marknad.
– Man vill inte att folk hellre åker till badstranden, säger Jan och minns året när det var skyfall båda dagarna och knallarna var helnöjda.
Så här flera dagar innan är det svårt att bedöma hur många knallar det blir. Jan Carlsson räknar med ett tapp på ungefär 20 procent jämfört med 2018. Det är samma nivå som förra året och innebär cirka 900 till 1 000 knallar och kanske 130 000 besökare.
Många marknader har passerat sin storhetstid. Utbudet finns egentligen för jämnan hos många lågpriskedjor, inte minst ÖoB mitt i marknadsområdet i Skänninge.
– Det handlar nog mycket om tradition. Det är inte chokladbollarna och korven som drar folk egentligen, tror Jan.
Vissa marknader har haft problem med att klara de digitala och trådlösa betalningarna med Swish och trådlösa kortterminaler. Båda är beroende av mobil kommunikation. Adelövs marknad i norra Småland har beslutat att ställa in i år efter problem och klagomål på långsam uppkoppling förra året.
– Vi har inte haft några problem. Det mobila nätet är väl utbyggt i Skänninge, säger Jan Carlsson.