Centrala Skänninge lämpar sig inte för tung trafik, fastslog kommunstyrelsen i förra veckan, och om några månader införs ett förbud mot fordon över 12 meter.
– Den tunga trafik vi vill ha bort är den som bara passerar genom Skänninge, medan leveranser till företagarna i centrum kommer kunna få dispenser, säger Mats Rydell, gatuingenjör.
Busstrafiken, både den kollektiva och den trafik som turistbussar utgör under sommartid, kommer att undantas förbudet. Den trafiken anses inte utgöra något större problem.
Kommunstyrelsen var eniga om beslutet, berättar Cecilia Wilhelmsson (S), kommunalstyrelsens ordförande, som påpekar att man varit positivt inställda redan från början.
– Vi är av den meningenen att förbudet inte kommer att skada besöksnäringen i Skänninge, men vi vet att alla kanske inte är helt nöjda med beslutet, säger hon.
Beslutet om förbudet fattades utifrån frågor om trafiksäkerhet, tillgänglighet och trygghet för oskyddade trafikanter samt om god boendemiljö och hälsoaspekter så som buller.
Mycket av den tunga trafiken som i dag passerar genom centrala Skänninge har Runsven som mål, menar Mats Rydell, och dit finns det vägar som är bättre lämpade för den trafiken.
– Trafiken till Runsven har ingenting inne i centrum att göra, säger han. Som det ser ut i dag blir den felstyrd, men det ska Trafikverket se till att åtgärda genom ny skyltning.
Trafikverket har lovat att få upp en bättre vägvisning för den typen av trafik, påpekar Mats Tydell, som innebär att lastbilarna kommer att ledas runt Skänninge för att nå sitt mål.
Idén om att begränsa trafiken i Skänninge började som ett medborgarförslag förra året, och även om kommunstyrelsen redan då var positiva ville man invänta den fördjupade översiktsplanen.
Tekniska kontoret ombads föra in förbudet i översiktsplanen man höll på med, som sedan skickades ut till företagare och andra verksamma i och runt om Skänninge. Därefter inkom synpunkter.
– Vi redde ut alla frågetecken vid ett möte med kommunen i våras, så vi tycker att kommunen varit lyhörda i frågan, säger Peter Strömberg, ordförande i Skänningeföretagarna.
Viktigast för företagarna som verkar i centrala Skänninge är att de ska kunna få in sina varor på ett smidigt sett, och detta löser man från kommunens sida alltså med dispens för leveranser.
– Det fungerar på det sättet på Kungsvägen i Mjölby där det sedan flera år tillbaka finns ett förbud mot fordon över 12 meter, och där har det fungerat bra, säger Mats Rydell.
Lantbrukarnas riksförbund, LRF, har under våren haft synpunkter på omvägarna som ett förbud innebär för trafik till Lantmännen i Skänninge från Vadstena- och Bjälbohållet.
– Vi förstår att vår typ av trafiken kanske inte är så lämplig i centrum, men vi hade önskat kortare omvägar, säger Anders Davidsson, ordförda LRF, kommungrupp Mjölby.
Att vara alla till lags är alltid svårt, menar Mats Rydell, men han har förståelse för reaktionerna från LRF med tanke på att Skänninge ligger i en trakt där jordbruksverksamheten är omfattande.
Förbudet mot tung trafiken, bortsett från busstrafik, träder i kraft i början av september, samtidigt som gång- och cykelbanorna på Motalagatan och Mjölbygatan börjar byggas.
– Det är vettigt att vi slipper den tunga trafiken när vi håller på med det arbetet, så därför är det sagt att beslutet ska börja gälla i samband med att arbetet startar, säger Mats Rydell.