Det var på Kristi himmelfärdsdagen 29 maj som Jonnie Jonasson och hans familj flyttade från Follingegatan i Skänninge till Stora torget.
Jonnie har själv jobbat i flyttbranschen och var noga med att välja en firma med trafiktillstånd och försäkring. Valet föll på Fahléns flyttjänst i Linköping.
- De hade det bästa priset, säger Jonnie.
Men när möblerna kom på plats i nya bostaden upptäckte Jonnie att hans matsalsbord fått en slagskada på skivan.
Bordet är speciellt för Jonnie. Det är hans gesällprov, tillverkat med egna händer under den tid han arbetade hos en möbelfirma.
- Jag är otroligt rädd om det där bordet, folk får inte ens sätta varma muggar på det. Så jag visste att skivan inte var skadad innan flytten gick.
Direkt efter helgen ringde Jonnie flyttfirman om skadan. Och jovisst, de skulle komma och titta. Men veckorna gick. Jonnie ringde och ringde, men fick samma svar. När firmans anställda hade tid skulle de komma och titta. Till slut blev tonen otrevlig, tycker Jonnie.
- Jag fick höra av chefen där att jag bara var ute efter pengarna, fast ingen ens varit och tittat på bordet. Och det handlade inte om så mycket pengar, bara ett par tusenlappar. Men det blev en principsak för mig.
Efter mer en fem veckors väntan tröttnade Jonnie. Han ringde till firman och hotade med att gå till polis och tidningar om ingen kom och besiktigade skadan.
Bara någon timme senare hade han två av firmans anställda vid dörren.
- De sa att de inte kunde minnas att de slagit emot något, men när jag sa att jag hade flera vittnen på att bordet inte var skadat innan flytten så ringde de chefen och fick klart på att jag kunde beställa en ny skiva.
Per-Åke Fahlén, chef för Fahléns flyttningstjänst, har ingen förståelse för kritiken.
- Vi har ju gjort upp saken, säger han.
Att en kund får vänta fem veckor på att få en besiktning är fullt normalt och rimligt, menar Per-Åke Fahlén.
- Vi hade många flyttningar på långfärd under den här perioden. Och jag ville ge grabbarna som gjort just den där flytten en chans att titta på bordet. Man får räkna med såna väntetider. Dessutom gick ju bordet fortfarande att använda.
Per-Åke Fahlén hävdar att han aldrig sagt att Jonnie Jonasson bara var ute efter pengarna. Han säger också att de två anställda som gjorde besiktningen i vilket fall skulle ha gjort den samma dag som Jonnie Jonasson hotade med tidningen.
- Grabbarna hade ett uppdrag på hans gata just den dagen, så det passade. Jag sa flera gånger till Jonasson att vi skulle komma när han ringde och tjatade, och det gjorde vi ju.
Jonnie Jonasson tycker i dag att han gjorde bort sig som konsument när han valde flyttfirma.
- Eftersom Fahléns hade en så stor annons i telefonkatalogen trodde jag att de var auktoriserade, och jag ville ha en auktoriserad firma eftersom jag själv har jobbat i en sådan. Men det var ju dumt av mig att gå efter storleken på annons. Det är ju bra om inte andra gör samma misstag.
Fahléns flyttningstjänst är inte auktoriserade, och utger sig heller inte för att vara det i sin annons. Per-Åke Fahlén säger att det inte blivit av, och tycker heller inte att det är nödvändigt för affärerna.
- Det där är ju helt frivilligt. Vi har hållit på sedan 1982 och har både trafiktillstånd och särskilda bohagsförsäkringar för kunderna. Vi har massor av erfarenhet och får sällan klagomål, och får vi det löser det sig alltid.