De har pepparkakshus på schemat

Det blev inte 101 dalmatiner, men det blev många i alla fall utanför det här pepparkakshuset. Bild Jonna Karlmark

Det blev inte 101 dalmatiner, men det blev många i alla fall utanför det här pepparkakshuset. Bild Jonna Karlmark

Foto:

Skänninge2005-12-20 00:00

Vi pratar om pepparkaksbyggnader som Lindbladsskolans femteklassarehar gjort. De har skapat en fantasifull "Pepparkakeborg" i sittklassrum och deras lärare Eva Olofsson är väldigt stolt över elevernasarbete.

-- Barnen har gjort ritningar, bakat, byggt husen och fixat allt.Dessutom har eleverna skrivit var sin berättelse om vad som inträffar ideras pepparkaks-hus efter en dramatisk julafton, säger Eva Olofsson.

"Det är 24 december i Pepparkakeborg. Staden vaknar upp och undernatten har det härjat en fruktansvärd snöstorm. Ingen kan ta sig ut ursina hus." Det är förutsättningar för elevernas berättelser. Som efterinledningen går vidare i totalt olika riktningar.

Övar flera ämnen

-- Klassen har 24 elever, som har gjort 24 hus och handlingen börjar24 december. Det är lite roligt. Men det allra roligaste med det härjobbet är att se att barnen vågar vara kreativa, vågar välja egnavägar, både när de bygger och när de skriver, säger Eva Olofsson.

Genom det här arbetet har barnen övat flera ämnen, ritandet och byggandet av husen kräver mattekunskaper och bildskicklighet.

Sedan har det också varit en hel del övningar i hemkunskap ochsvenska. Men det har barnen knappt märkt. Det ända de pratar om förCorrens reporter, som kommer på skolbesök, är att det helapepparkaks-arbetet har varit väldigt spännande och intressant.

Pilligt att bygga

-- Det var roligt att själv rita sitt hus och bestämma hur det skase ut även om det var lite pilligt att bygga det. Jag hade också litesvårt att hitta på namn för huvudpersoner i min berättelse, men restengick lätt, säger Ellinor Peterson.

Hennes pepparkakshus har ett 40-tal fönster och att det var ettpilljobb fattar man på en gång. På den lilla balkongen sitterhuvudpersonerna Hoppe och Tosse, inte det minsta oroliga över att derasPepparkakeborg är isolerad på grund av snöstormen.

"De var insnöade, men vad gjorde det? De hade ju mat, och detbästa: De hade ju varandra!". Så slutar Ellinors pepparkaksberättelse.Både hennes och de andra 23 berättelserna ska Lind-bladsskolanslågstadieelever kunna lyssna på i morgon (läs i dag).

Får läsa sin berättelse

-- Vi ska skapa en speciell stämning i klassrummet, släcka ljusetoch bara belysa ett hus åt gången. Den elev vars hus är belyst ska läsasin historia. Det blir också julpyssel efteråt, berättar Eva Olofsson.

Samtliga 24 berättelser, tillsammans med bilder på pepparkakshusen, har Eva Olofsson samlat i häftet "Pepparkakeborg".

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om