Den uppgiften lämnade Michael Hertin från Banverket när byggnadskontoret arrangerade samrådsmöte i Rådhuset kring detaljplanen för området kring Motalagatan. Ett 20-tal sakägare deltog i mötet.
-- Om någon överklagar kommunen eller Banverkets planering finns det risk för en försening på ett par år, sa Michael Hertin.
I förslaget till detaljplan för området ingår att Motalagatan byggs om och en tunnel dras under korsningen med järnvägen. Däremot blir det inga planskilda korsningar vid Linköpingsgatan och Idrottsvägen av tekniska skäl. Det saknas utrymme för tunnlar En gång- och cykelväg byggs parallellt med Motalagatan
Ökad järnvägstrafik betyder mer buller och ett 1,5 meter högt bullerplank av särskilt ljudisolerande material byggs i området. Utsatta fastigheter förses med ljudisolerande fönsterglas. De mätningar som utförts av en auktoriserad konsult visar att bullret hamnar inom godkända gränsvärden.
Hand i hand med kommunens planering går Banverkets planering med en järnvägsplan. Det nya spåret placeras öster om det nuvarande. Enligt Michael Hertin kan planen ställas ut i januari nästa år. Enligt de beräkningar som gjorts kommer antalet tåg att fördubblas jämfört med dagens siffror. Förutom ökad godstrafik på sträckan Mjölby--Hallsberg tillkommer pendeltågstrafik mellan Mjölby och Motala.
Flera mötesdeltagare befarade ökad biltrafik på Motalagatan då Linköpingsgatan och Idrottsvägen även i fortsättningen får plankorsningar. Enligt planarkitekt Helene Eriksson som ledde mötet har tekniska kontoret genomfört en trafikräkning i våras och gör en kompletterande utredning i vår för att säkerställa resultaten.
Sakägarna har fram till 21 november på sig att lämna muntliga och skriftliga synpunkter på detaljplaneförslaget.