Regeringsrättens beslut att bevilja prövningstillstånd är överraskande. För den lägre rättsinsatsen, kammarrätten, som normalt sett är mindre "kräsen" än Regeringsrätten, sa för sin del nej till prövningstillstånd. Kammarrätten vägrade med andra ord att pröva fallet.
Dessförinnan hade länsrätten ansett att avstängningen varit lagenlig.
Det är mycket möjligt att också Regeringsrätten också kommer till den slutsatsen. Men det är en framgång för den klagande att Regeringsrätten över huvud taget säger sig vara beredd att ta upp fallet.
Skänningebon blev 1998 avstängd från a-kassan (i detta fall Akademikernas erkända arbetslöshetskassa) efter att enligt kassans mening ha tackat nej till ett erbjudet halvtidsjobb med lönebidragsanställning hos en offentlig arbetsgivare.
Arbetet skulle huvudsakligen vara av kontorskaraktär och handla om registerhantering och dokumentation för ett speciellt projekt.
Skänningebo hade tidigare haft liknande arbetsuppgifter i en tidigare projektanställning hos samme arbetsgivare och det hade inte givit mersmak.
När Skänningebon tackade nej till det erbjudna arbetet avstängdes han från a-kassan.
A-kassan menade att det erbjudna arbetet var lämpligt och godtog inte att Skänningebon inte accepterade den erbjudna lönen på 13 500 kronor (räknar på heltidstjänst).
Enligt a-kassan kan arbetet i lönehänseende få anses vara olämpligt endast om den erbjudna lönen med mer än 10 procent understiger kassaersättningen. I det här fallet översteg lönen arbetslöshetsersättningen.
Skänningebon hade dock fler invändningar än lönenivån, faktiskt en lång lista. En av punkterna på listan var att han skulle behöva gå på en lönebidragstjänst för vilken arbetsgivaren skulle få arbetsbiträdesbidrag. Han såg det som en grov chikan mot sin person att, utan vare sig handikapp eller särskilda behov, behöva inordna sig ett sådant anställningsarrangemang.
Vidare ansåg han bland annat att det fanns hälsorisker i anställningen som inte var klarlagda och bland övriga invändningar fanns också att han inte fått ett formellt riktigt erbjudande om anställningen.
Hans överklagande till länsrätten avslogs. Länsrätten ansåg i sin dom från oktober 1998 att den praxis bör kvarstå, som försäkringskassan åberopat, att en arbetslös inte ska behöva acceptera ett arbete där lönen understiger tio procent av arbetslöshetsersättningen.
Länsrätten sa också i domen att i början av en ersättningsperiod bör inte alltför höga krav ställas på att den arbetslöse ska acceptera att gå ned i lön eller byta yrke.
"Detta gäller framför allt arbetslösa som före arbetslösheten har ett långt yrkesliv bakom sig. I takt med att ersättningsperioden fortgår, bör kraven på omställning skärpas", skrev länsrätten.
I överklagandet till kammarrätten hävdade Skänningebon att länsrätten inte handlagt hans överklagande på ett juridiskt riktigt sätt.