Ännu fler stopp i Skänninge

SKÄNNINGE2006-01-19 00:00

Utbyggnaden av ett andra spår mellan Mjölby och Norrsten, straxsöder om Motala, kan komma igång i oktober-november om allt går enligtBanverkets planer.

Med dubbelspåret fullt utbyggt längs sträckan Mjölby-Hallsberg, kannuvarande 43 tåg bli 106 per dygn år 2010. Flertalet plankorsningarMjölby-Norrsten byggs bort men bomstopp blir det även fortsättningsvispå Linköpingsgatan och Idrottsvägen i Skänninge.

Samrådsmötet, som Banverket i går kväll kallat till iCentrumbiografen i Skänninge, lockade 150 personer. Det överraskadearrangörerna som borde ha tänkt på att utrusta sig med mikrofon ochhögtalare.

Hoppas börja i höst

Banverkets projektledare för delsträckan, Joakim Öhman, hoppas påbyggstart sent i höst med början från Mjölbyhållet. Därefter följer treoch ett halvt års byggtid. Järnvägsplanen väntas bli utställd förbeskådande i mitten av nästa månad.

Det var en omsorgsfull presentation som delgavs de församlade iSkänningebiografen. Poul Harryson och Lena Carlsson, frånkonsultföretaget Tyréns, redogjorde för broar och undergångar, vallaroch bullerplank, kulturmiljöer och skyddsvärda områden längs helabyggsträckan Norrsten-Mjölby.

Åtskilliga enskilda intressen påverkas av banbygget men passagerna av Fågelsta och Skänninge berör många.

Fågelsta får en gång- och cykelväg under järnvägsspåren samt bullerskydd längs hela östra sidan mot järnvägen genom samhället.

Trångt i Skänninge

I Skänninge är det trångt. Vid Motalainfarten, nära Preemmacken, kanvägen ledas under järnvägen. Däremot inte vid korsningarna medLinköpingsgatan och Idrottsvägen. Här finns inget utrymme förundergångar eller broar.

Dubbelspåret är främst tänkt för utökad godstransport, ingensnabbtågstrafik, men öppnar för en pendelstation i Skänninge. Härbygger Banverket två nya plattformar och en gångtunnel underspårområdet. Det gamla stationshuset skall rustas upp.

Pendla från Fågelsta

I Fågelsta lär inga pendeltåg stanna. Frågan kom på mötet i går kväll.

-- Det är en sak för Östgötatrafiken, men Banverket kommer inte attbygga bort möjligheten att i framtiden bygga plattformar i Fågelsta,svarade Joakim Öhman.

Pendelstationen i Skänninge sägs kunna tas i bruk så snart dubbelspåret är byggt vilket torde betyda maj månad år 2010.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om