Företaget har 70 anställda i Skänninge och 50 i Estland.
En del av personalminskningen i Skänninge förklaras med att jobb flyttas över till Estland, en succesivt pågående process, men det handlar ännu mer om att SL i Stockholm har ont om pengar.
-- Vi har levererat till nya tunnelbanetåg i Stockholm sedan 1995/96. Under hösten avslutas det här projektet. Det finns fortfarande behov av nya tunnelbanetåg men tills SL hittat mer pengar blir det säkert ett uppehåll, säger Christer Alfredsson, platschef hos K A Wiking i Skänninge.
Han nämner att samtidigt som detta tågprojekt avslutas så har man ett nytt på gång, men att det blir en lucka emellan, och att det då inte går att ha kvar personal under mellantiden som inte är sysselsatta. Konkurrensen är för hård för att man ska ha råd med det.
-- Men det här är egentligen inte så dramatiskt och vi ser inte på något sätt svart på framtiden.
Det företaget hoppas på är de stimulanspengar till järnvägstrafiken på 4--5 miljoner som regeringen fattade beslut om under Björn Rosengrens tid som näringslivsminister och som Christer Alfredsson räknar med att regeringen senare i höst tar beslut om hur de ska fördelas.
-- Så på ett par års sikt ser det mycket bra ut på tågsidan. Vår största kund, tågtillverkaren Bombardier, har sagt att de ska satsa mer på Sverige.
I somras sa Christer Alfredsson, sedan företaget under våren nyanställt sex metallarbetare, att det inte är uteslutet att det så småningom blir fler nyanställda, men knappast fler än tio.
Han säger nu att han då inte visste att leveranserna till SL skulle ta slut under hösten, men i princip skulle han kunna upprepa sitt uttalande. Det kan bli tal om nyanställningar i Skänninge längre fram.
.