Sällan kommer så mycket folk på länsstyrelsens naturguidningar som till de på Boxholm II. Det är tydligt att sjön drar.
Färden börjar med ett äkta ångbåtstjut, som tagen ur en gammal western-film. Boxholm II, en av Sveriges få ångdrivna och vedeldade passagerarfartyg, stävar sakta ut på Sommen. Vi åker i östlig riktning mot Malexander och under färden guidas vi av Ulrika Carlsson, biolog på länsstyrelsen.
I fyra år har projektet med guidade turer på Sommen pågått genom ett samarbete mellan länsstyrelsen och Stiftelsen Sommen.
-- Sedan 1999 har vi guidat i naturreservaten runt sjön. Sedan föll det sig naturligt när Boxholm II finns, att även guida på sjön, säger Ulrika Carlsson.
Båten tar 116 passagerare och det är nästan fullsatt på båten denna onsdag. Kombinationen ångbåt, sjö och en guide verkar vara ett vinnande koncept. Det tycker de flesta jag talar med i alla fall.
-- Jag själv är uppväxt i Boxholm och var mycket här när jag var liten. Men mina barn och man har inte sett så mycket av sjön så jag tycker det är läge att det får lära sig lite om bygden, säger Ing-Marie Wiström från Mantorp.
En annan av passagerarna hamnade på båten mer av en slump. Antje Mündt från Vetlanda är ute med tre kompisar och vandrar Östgötaleden och bestämde sig spontant för att åka med på en tur.
-- Det är härligt! Underbart att inte behöva gå utan bara få sitta ner. Och det är bra med guiden, att man får lära sig lite.
Sommen är den 18:e största sjön i Sverige med sina 132 kvadratmeter. Antalet öar sägs vara lika många som dagarna på året.
-- Men då tar man i lite. Det är snarare mellan 270 och 300 öar, säger Ulrika Carlsson.
Ett intressant fenomen som förekommer i sjön riktigt varma somrar är vad man förr i tiden kallade för trollöar. Ävjeberg är det korrekta ordet och det är öar av förmultnad gammal landbacke som kommer upp över ytan.
De skapades på brons- åldern men dränktes då klimatet ändrades och vattennivån höjdes. Metan-gasen i marken utvidgas då det blir varmt och trycker upp öarna över ytan.
-- Det är ganska fantastiskt. Det är först på senare tid vi klarat ut vad som händer, förr trodde man det var trolldom, säger Ulrika Carlsson.
Den som tröttnar på naturen kan i stället ta en titt i maskinrummet där Sven-Olof Sjöberg härskar. Som maskinist ansvarar han för panna och maskineri, han eldar och putsar och smörjer. Att komma ner i maskinrummet är inte att komma ner i något mörkt och smutsigt utrymme. Nej, det märks tydligt att det här är båtens hjärta.
Det är välskött och skinande rent med prydligt staplade vedtravar längs väggarna. Nackdelen är att det blir varmt där nere. Men Sven-Olof Sjöberg klagar inte.
-- Det går bra, i dag är det inte farligt varmt.
Termometern visar på 30 grader och varma dagar brukar temperaturen ligga på 35 grader.
Sven-Olof Sjöberg har visserligen haft tid på sig att vänja sig vid värmen. Han har jobbat på båten sen 1961 och har varit med om att dra timmer efter den.