Nej till bullerskydd vid E4

Trots att E4 bullrar många gånger mer än den gjorde när den byggdes så säger Trafikverket nej till att sätta upp bullerskydd utmed vägen.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

SÅLLA KVARN2015-01-19 06:30

Kerstin Kolff i Sålla, väster om Vikingstad, har försökt få bullerskärmar mot E4 sen 2009. Hon har drivit frågan för sig och sina 20 grannar. De har, med hänvisning till att trafikbullret ökat, krävt att Trafikverket ska sätta upp någon form av bullerskydd.

Det är kommunens bygg- och miljönämnd som beslutar i frågan, men det är inte de som betalar. Kommunpolitikerna ska först ta ställning till om bullernivåerna är för höga och om så är fallet fatta beslut om att Trafikverket måste ordna och betala bullerskydd. Nu har bygg- och miljönämnden beslutat att det inte behövs några åtgärder.

I detta segdragna ärende har bygg- och miljönämnden fått bakläxa i högre instans inte mindre än två gånger. Först slog mark- och miljödomstolen fast att Linköpings kommun inte gjort någon ordentlig utredning kring bullret. När kommunen uppfyllt det kravet fick de återigen bakläxa av domstolen – denna gång för att det inte fanns några beräkningar på vad det skulle kosta att minska bullret.

Hela denna process har tagit bortåt sex år. Kerstin Kolff tycker att det är alldeles för lång tid.

– Och jag tycker att de borde ta hänsyn till miljön även för oss här ute på landet. När de nu konstaterat att nivåerna överstiger 55 dBA så anser jag de borde göra något, men det tänker de tydligen inte göra, säger hon.

Just nu håller Kerstin Kolff på att undersöka möjligheterna att överklaga kommunens senaste avslag. Om hon lyckas med det blir det ännu en process.

Den utredning som Trafikverket nu presenterat går igenom de alternativ som finns. Dessa är sänkt hastighet, bullerdämpande vägbeläggning, bullerdämpande vallar eller bullerskärmar. Av dessa fyra möjliga åtgärder konstaterar Trafikverket att det enda som egentligen skulle hjälpa är vallar eller skärmar. Båda dessa åtgärder är enligt Trafikverket för dyra i förhållande till samhällsnyttan.

21 hus

Från början klagade 21 fastighetsägare på för höga bullernivåer. I den andra domen från mark- och miljödomstolen bedömdes 14 av dessa vara utsatta för lägre buller än gränsvärdet på 55dBA. Därmed var processen över för dem.

För de sju som återstår anses det nu klarlagt att det bullrar för mycket, men enligt Trafikverket blir det för dyrt att åtgärda i förhållande till samhällsnyttan.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!