Så kan Mjärdevi lära av Silicon valley

Science Mjärdevi park har en del att lära av storebrorsan Silicon valley. Men det finns fördelar i den svenska strukturen.

21 mars 2018 21:39

I somras reste en delegation med representanter från Linköpings näringsliv på studiebesök till mjukvarans Mecka: Silicon valley utanför San Fransisco. Och vid ett lunchseminarium på onsdagen som hölls av Science Mjärdevi parks vd Lena Miranda, berättade några av dem om sina erfarenheter. Mikael Hult, mångårig företagare i parken och numera på Indentive, ser möjligheter i olikheterna mellan parkerna.

– Visst, i Silicon valley samlas extremt mycket talang på en liten yta. Det är fantastiskt. Men få har råd att bo i det här området. Man kan räkna med cirka 50 miljoner kronor för ett medelstort hus av inte så bra kvalitet. Och det finns inga förskolor eller daghem för barn på samma sätt som i Sverige. Här har vi stora fördelar, sa Mikael Hult.

Boendet i Silicon valley löser företagen genom transporter, med Uber eller med exempelvis bussar. Bland annat har Facebook och Google särskilda pendelbussar. John Bergmar på Swedbank berättade om hur många jobbar i Silicon valley.

– Man är där cirka fem timmar. Men man jobbar i tre timmar på bussen till kontoret, och tre timmar på vägen hem. Det finns bussar som är anpassade för möten och kontorsarbete, berättade John Bergmar.

Lena Miranda kontrade med frågan om vad Bergmar sa till sin chef när han kom hem efter resan.

– Jag sa att vi har jobbat med traditionella företag i 200 år. Vill vi vara med i 200 till så ska vi tänka över hur vi arbetar. I dag kommer en helt ny typ av företag in till oss. De som har en idé och säger att de kommer att vara på världsmarknaden om ett halvår! svarade John Bergmar.

Paneldeltagarna uppmuntrade alla att resa till Silicon valley och kanske ta kontakt med svenska startups på plats. Fredrik Wanhainen, från Amra medical i Linköping som just nu satsar i USA, beskrev hur man måste ta till sig den amerikanska kulturen.

– När man tecknar avtal är det väldigt mycket juridiskt som kräver expertkunskap. Och amerikaner är väldigt vana vid att pusha på och marknadsföra sig. Vi svenskar är mer för fakta och precision. Där måste du tänka på att verkligen berätta hur fantastiskt ditt företag och din produkt är, sa Wanhainen.

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!

Ämnen du kan följa