Det började med att en anställd hälsade honom med orden: Titta, där kommer ju kändisen som hänger i taket! När Anders Olsson riktade blicken uppåt fick han se sig själv på en stor reklamskylt för Coca-Cola. "Följ Sverige i fotbolls-VM med Coca-Cola" stod det på skylten.
Bilden på en jublande Anders togs i januari i år i Melbourne i Australien. Men det är inte fotbollsspelare som han och ett tiotal andra personer applåderar på bilden, utan tennisspelarna i Australien Open.
-- Coca-Cola har gjort ett ordentligt övertramp. Visst kan jag tänka mig att ta reklamuppdrag, men då vill jag veta om det och själv välja vilka jag gör reklam för, säger han till Blekinge Posten.
Det är enligt lag förbjudet att i reklamsyfte använda namn eller bild på en person som inte har gett sitt samtycke. Därför har Anders Olsson bestämt sig för att ta strid med läskföretaget.
Richard Sjöberg på Coca-Cola säger att reklamen är framtagen av en reklambyrå som i sin tur har köpt den aktuella bilden av en bildbyrå. Enligt hans uppfattning finns det inga formella krav på att personerna på en gruppbild måste tillfrågas innan bilden används.