– Vi ska byta kantbalkar och broräcken på bron. Vi kommer även att byta asfaltsbeläggning. Under den finns någonting som kallas tätskikt och det ska vi också byta. Slutligen ska vi göra betongreparartioner på brobaneplattan och vingmurarna, säger Mats Lilja som är projektledare vid Trafikverket.
Det låter som ett omfattande vägarbete?
– Ja det är det. Vi håller på på båda sidorna på bron så det blir trångt att passera.
Det kommer trafiken att få känna på. Den leds om och måste köra växelvis i ett körfält. Tillfälliga trafikljus har satts upp och Mats Lilja hoppas att trafikanterna har förståelse för att reparationen måste utföras.
– Vi har försökt ta hänsyn till semestertrafiken. Därför planerade vi att utföra vägarbetet efter semestern. Men vi måste också ta hänsyn till vädret. Vi kan inte utföra det här arbetet när det är vinter och minusgrader. Det måste vara plusgrader.
Den som tänkt ta väg 23/34 bör tänka på att starta några minuter tidigare, menar han.
– Man får räkna med att det blir kö, särskilt i rusningstrafik.
Extra viktigt är att hålla avstånd, köra försiktigt och vara extra observant.
– Det finns personal på bron. Så kör försiktigt och respektera hastighetsbegränsningarna.
Varför görs reparationen?
– Det finns en livslängd på tätskikt. Det måste bytas ut för att undvika att vatten och salt läcker igenom bron. Räckena behöver också bytas.
Vägen under bron är avstängd medan arbetet pågår.
– Vi behöver ha utrymmet där under också, avslutar Mats Lilja.