Tanken är att sälja naturupplevelser till den tyska marknaden. Lakesperience kopplar ihop lokala aktörer så de kan sälja ett naturpaket.
– Det skulle säljas till Tyskland men i och med coronaviruset får vi ställa om och riktar oss mot den svenska marknaden, berättar Ulrika Larsson som jobbar för Länsstyrelsen Östergötland.
Länsstyrelsens uppgift är att samordna och leda länet. Ulrika Larsson har märkt en ökning på efterfrågan av friluftsliv:
– Det är folk överallt som vill ha friluftsliv. Lakesperience är perfekt för det.
Varför valde ni att sikta in er på Tyskland?
– Där har vi en stor marknad. De är intresserade av naturupplevelser. De kan boka och köpa resan i Tyskland, berättar Josefin Schön från Visit Östergötland.
Lakesperience har tagit fram en katalog som riktar sig till reseförsäljare i Tyskland. Där kan de välja ut något utav de färdiga paketen.
– Många tyskar kommer hit och campar. De är ovana vid friluftsliv. Många åker hit med egen bil och inte campar. Förut var det dyrt att bo i Sverige men nu har priserna jämnat ut sig mellan länderna. De kanske brukar åka till Alperna men nu finns alternativet att åka norrut istället, säger Ulrika Larsson.
Landshövdingen Carl Fredrik Graf tycker att projektet Lakesperience är viktigt.
– Jag är här för att se hur projektet har blivit. Naturturismen ökar och många får upp ögonen för det. Det finns mycket att se och uppleva.