- Ja, vi kallar det så, berättar Per som förra veckan landade vid Rimforsa Camping efter att ha startat semestertrippen i Smygehuk.
Och då han startar, då springer han i gång ekipaget, i motvind.
Han har planerat att sitta i den bekväma stolen och flyga ända upp till Treriksröset, men har nu funnit att det är för lång sträcka och att det kanske inte finns bra landningsmöjligheter i skogar och fjäll.
- Men en bra bit upp i landet skall det nog bli!
Ekipaget drivs av en motorsågsmotor på tolv hästkrafter och propellern finns bakom Pers rygg. Han har byggt ett skydd för att inte bli skadad av propellern.
- En skärm, i bananform, utvecklas ovanför mig och motorn, och så bär det i väg. Det rör sig om ca 42 km i timmen, två hundra meter upp i luften. Fast häromdagen kom jag upp hela niohundra meter som en följd av vindförhållandena.
Bensinen räcker till drygt två timmars flygning, det innebär en sträcka på cirka tio mil.
Tanken är monterad bakom Per.
- För att kunna se hur mycket bränsle jag har kvar använder jag en liten dockspegel. Det är verkligt viktigt att veta hur mycket det finns kvar i tanken!
Per har GPS-utrustning för att få fram olika värden, exempelvis besked om exakt var han befinner sig och på vilken höjd.
- Reservfallskärm finns, jag har också en upplåsbar flytväst som är spänd kring maskinen. Det är bra att ha om jag skulle hamna i någon sjö.
Per har vidare med sig ett tält som bara väger trehundra gram.
- Allt måste vara så lätt som möjligt.