Stångådalsbanan sträcker sig mellan Linköping och Kalmar och skulle kunna vara en järnväg med stor potential, tycker gruppen Hållbart Rimforsa. Den startades i oktober förra året.
På grund av den opålitliga tidtabellen känns dock framtiden oviss och behovet av underhåll är stort, enligt deltagarna.
– Många klagar på att tågen inte går i tid. Man vet inte om de kommer att dyka upp eller inte, säger Birgitta Olander.
Hon får medhåll av Christina Karlsson.
– De ställer in tåg och det är inte pålitligt att pendla med den, säger hon.
På perrongen vid stationen i Rimforsa står Anette Kajzer. Hon är busspendlare från Linköping och bekräftar det nyss sagda.
– Tåget passar inte så bra för mig så jag tar bussen, men det hade gått snabbare med tåget, säger hon.
Anette Kajzer slutar jobbet på Rimaster i Rimforsa klockan 16 och nästa tåg hem går först klockan 17. Hon tycker att möjligheterna för tågpendlare har försämrats på senare tid.
– Ja, jag tycker att det är inställda avgångar nästan dagligen, säger Anette Kajzer.
Men det är inte bara för pendlarna det har blivit sämre, även miljön påverkas, menar nätverket.
– Tåg är miljövänligt. Det är kortsiktigt att lägga allt på vägarna, säger Maj-Lis Persson.
Det som saknas är ett regionalt intresse för Stångådalsbanan, påpekar deltagarna.
Michael Leijonhud är chef på Infrastrukturkansliet, som är ett samarbete mellan sju olika kommuner längs med banan och riksväg 34/23. Han berättar att det både finns hot och möjligheter för Stångådalsbanan i framtiden. När det gäller den befarade smygnedläggningen kan han dock ge ett lugnande besked.
– Det är inget som har nämnts i något sammanhang, säger Michael Leijonhud.
Däremot måste vissa sträckor rustas upp inom några år för att hastigheterna inte ska behöva sänkas, visar kansliets utredning.
Så sent som i går föreslog järnvägsutredaren Gunnar Alexandersson en nationell underhållsplan för den svenska järnvägen. Hans utredningen "Koll på anläggningen" överlämnades till infrastrukturminister Anna Johansson (S) på torsdagen.
– Trafikverket har ett väldigt ett stort arbete att göra för att komma tillrätta med de bristerna som i dag föreligger, säger Gunnar Alexandersson till TT.