Mixad lösning för tryggare liv

Våren 2016: Stora brister i Kinda kommuns hantering av personlig assistans. Vintern 2017: Tydliga förbättringar.

Förändring. "Totalt sett har det blivit bättre för mig och mina assistenter", säger Marita Malmström.

Förändring. "Totalt sett har det blivit bättre för mig och mina assistenter", säger Marita Malmström.

Foto: Torbjörn Lindqvist

RIMFORSA2017-02-03 07:00

Det var i april förra året som Corren skrev om Marita Malmström, Rimforsa, som har en medfödd muskelsjukdom.

Sedan 1994 har hon personlig assistans genom Kinda kommun.

– Det fungerade väldigt bra de första åren, men tyvärr har det försämrats på senare tid, sa hon i artikeln.

Bland bristerna pekade hon på:

* avtal saknades mellan kommunen och den enskilde som beviljats personlig assistans

* problem med rutiner för ersättning vid utlägg

* missförstånd kring vem som kan få ersättning, vad man kan få ersättning för och hur utbetalningarna ska gå till

Socialchef Joachim Samuelsson höll med om att kritiken var befogad. Till Corren sa han:

– Det har varit ett extremt problem i hela förvaltningen och det har varit rörigt.

Då hade Marita Malmström redan tröttnat på oredan och börjat leta efter privata alternativ.

Från den 1 januari i år är den saken ordnad. Hennes assistenter är anställda av ett bolag.

– Det är samma assistenter som innan, vilket var mitt önskemål. För mig är det jätteviktigt att få vård på rätt sätt eftersom jag har andningsapparat.

För att klara uppdraget köper bolaget nattjänster av kommunen.

Priset var länge en knäckfråga, men det har löst sig, säger Marita Malmström.

– Vi lyckades med väldigt bra bistånd från Linda Collin vid socialförvaltningen (i Kinda).

Så summa summarum?

– På det hela taget gjorde artikeln i Corren verkan. Kommunen blev mer tillmötesgående och tillgänglig.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om