Lokala företaget hjälper kunder med ekonomin – i med och motgång

Hos östgötska redovisninsgbyrån Aklero klappar hjärtat extra hårt för de kunder som kämpar i med- och motvind med sina företag.
– Man bygger upp ett förtroende mellan sig och då vill vi att det ska gå bra för dem, säger företagets vd Emma Griph.

Emily Gustavsson, Emma Griph och Malin Karlsson jobbar på Aklero. Här tittar de ut från redovisningsbyråns entré i Rimforsa.

Emily Gustavsson, Emma Griph och Malin Karlsson jobbar på Aklero. Här tittar de ut från redovisningsbyråns entré i Rimforsa.

Foto: Emelie Wiman-Lindqvist

Rimforsa2025-01-30 21:00

I redovisningsbyrån Akleros kök på Industrivägen i Rimforsa sitter redovisningskonsulterna Malin Karlsson och Emily Gustavsson tillsammans med vd:n Emma Griph. Om några veckor är det invigning av de nyrenoverade lokalerna.

– De var väldigt nedgångna och behövde fräschas upp, säger företagets vd Emma Griph.

Hon fortsätter:

– Vi gjorde en helsatsning i Kisa och skapade nya lokaler där hösten 2023. Då kände vi att vi var tvungna att göra något med kontoret i Rimforsa också. 

undefined
För Akleros vd Emma Griph kan det ibland vara en utmaning att hitta rätt person att anställa.

Även Linköping har fått en uppfräschning och tanken är, menar Emma Griph, att kunderna ska känna igen sig oberoende vilket kontor de kommer till.

– Jag känner ett helt annat lugn när jag kommer in i lokalerna nu. Det är viktigt, man ska trivas på jobbet, säger Emma Griph.

undefined
Fika är också viktigt. Att personalen mår bra är en förutsättning för ett hållbart arbete, menar Emma Griph (mitten).

Sedan 2011 har den östgötska redovisningbyrån huserat här på Industrivägen i Rimforsa. Men företaget är betydligt äldre än så. Det startades 1999 och hette då Brokinds ekonomikonsult. Sedan dess har man vuxit och finns nu i Linköping, Kisa och Rimforsa. Idag har man 23 anställda.

undefined
Att få sitta i nyrenoverande lokaler känns bra, menar Emily Gustavsson. "Det har gett en helt annan känsla."

Aklero sköter bokföring och skattedeklarationer, främst till småföretagare.

– Det är allt från hantverkare till IT-konsulter, säger Emily Gustavsson.

– Vi är även servicebyrå åt Linköpings stift, fyller Emma Griph i. 

undefined
Aklero hette tidigare Brokinds ekonomikonsult och låg i Brokind. Sedan dess har företaget bytt namn och har nu mera tre kontor. Ett i Linköping, ett i Kisa och ett i Rimforsa. På bilden syns Malin Karlsson.

Ibland är uppdragen svåra.

– Det beror på verksamhetens inriktning. Ibland får man läsa på lite, säger Malin Karlsson.

Riktigt komplicerat kan det bli om företaget handlar mycket med utlandet.

– Gränserna må suddas ut geografiskt, men ur skatte- och momssynpunkt gör de inte det. Då måste man ha koll på det, vilket kan vara en utmaning. Alla företagare kanske inte tänker på att det gäller särskilda regler om de handlar med ett annat land, säger Emma Griph.

undefined
Emily Gustavsson och Malin Karlsson är redovisningskonsulter på Aklero. Emma Griph är vd. De har precis fått nyrenoverade lokaler till kontoret i Rimforsa.

Om bara några veckor börjar högsäsongen för Aklero. Den sträcker sig fram till mitten av juni och under den här tiden måste alla deklarationer och bokslut bli klara för att sedan skickas in till Skatteverket. Idag sker allting digitalt, men för inte så länge sedan la man det på lådan. Då gällde det att vara ute i god tid.

– Jag minns att vi ibland hade så mycket att göra så att personal fick posta dokumenten mitt i natten, säger Emma Griph.

undefined
Malin Karlsson menar att vissa uppdrag kan vara svåra. "Då får man läsa på lite", säger hon.

Kundunderlaget växer konstant och Emma, Malin och Emily blir ibland igenkända när de rör sig ute bland folk.

– Vi har ju så många kunder, så det är klart att man stöter på folk som man känner igen, säger Emma Griph.

Emily Gustavsson tar vid.

– Jag har en bra relation med mina kunder. De öppnar upp sig för mig.

undefined
Snart börjar högsäsongen för Aklero. Från februari till mitten av juni är det många deklarationer och bokslut som måste ses över.

Som redovisningskonsult får man en gedigen inblick i människors och deras företags ekonomiska status. Det kan bli väldigt intimt och ibland kan det kännas jobbigt.

– Många jobbar hårt. Man ser verkligen hur mycket tid och energi de lägger ner på sitt företag. Sedan kanske det händer saker som de inte kan påverka, som en lågkonjunktur, säger Malin Karlsson.

Samtidigt som man kan känna med kunderna, är det nödvändigt att hålla en viss distans, menar hon.

– Man får vara objektiv och hjälpa dem så gott man kan.

Emma Griph nickar instämmande.

– Med åren får man en nära relation till kunderna. Man bygger upp ett förtroende mellan sig och då vill vi att det ska gå bra för dem.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!