Rimforsa Jetboards heter sex Rimforsa-kompisars nystartade företag. Det är ett rent hobbyföretag. Alla sex har heltidsanställningar på annat håll.
Hur började det?
– Vi är ett gäng som alla gillar vattensport. Vi fick nys om jetboard, testade och fastnade direkt, säger Johan Dahlén.
Att åka själv är ju en sak. Men varför har ni startat ett företag?
– Eftersom vi tycker det här är så fantastiskt kul vore det synd om inte andra fick prova på också.
Vad är tjusningen?
– Avkopplingen. När du åker fokuserar du bara på brädan – ingenting annat. Det kan du inte göra för då ramlar du av, säger Erik Pettersen.
– Vinden i håret. Friheten. Men också att få naturupplevelser i en tyst miljö. En jetboard låter inte lika mycket som en vattenskoter, säger Jenny Rönningen.
– Det surrar bara lite – som en symaskinsmotor, fyller Johan Dahlén i.
Jetboard kan beskrivas som en surfingbräda med en batteridriven jetmotor, trådlöst kopplad till en handkontroll. Styr gör man genom att flytta fötter och ändra kroppsställning.
Fort går det – för den som vill och kan.
– Den modell vi har går från 0 till 40 kilometer i timmen på tio sekunder, säger Erik Pettersen.
Och det går att vara ute på sjön ett bra tag innan det är dags att ladda batteriet.
– Om man kör hela tiden går det att vara ute i minst 45 minuter. Det brukar räcka ganska bra, säger Johan Dahlén.
Att ta sig fram på vattnet på en jetboard blir alltmer populärt. Men det är inga billiga leksaker.
– En jetboard i standardutförande kostar runt 90 000 kronor i inköp. Vill man köpa en bräda kan vi fixa det också, säger Erik Pettersen.
Redan förra året köpte Rimforsa Jetboards in tre svensktillverkade brädor från Malmöföretaget Radinn. Men det är först nu man på allvar börjar leta kunder.
– Vi kom igång så sent på säsongen. Dessutom gjorde corona det svårt att ordna större träffar, förklarar Jenny Rönningen.
Vilka vänder ni er till?
– Vi tänker oss främst företags-event. Det här är en bra teambuilding-aktivitet med fart i. Ett par företag har hört av sig och är intresserade, säger Erik Pettersen.
– Vi tänker också satsa på prova på-tillfällen, i huvudsak för vuxna, säger Jenny Rönningen.
Företaget utgår från bryggorna utmed Åsunden vid Rimforsa Strand, som de också hoppas kunna ha ett samarbete med.
– Men brädorna är lätta att transportera. Är det någon som vill testa i Roxen så ordnar vi det, säger Johan Dahlén.