– Vi har aktivt valt en liten förskola, nu tvingas vi flytta till en jättestor, säger mamman Cara Edgar-Lundgren.
Hon, Linnea Melkersson, Philippa Krantz och Josefine Willén är alla missnöjda med att deras barn måste flytta från förskolan Kotten som deras barn tidigare har gått på.
Det är fyra mindre förskolor på orten som håller på att flytta till den nybyggda förskolan Hackel, som vi tidigare har rapporterat om. Totalt åtta avdelningar, med upp till 20 barn i varje, ska hålla till i lokalen med plats för totalt 160 barn.
– Jag tycker inte att man ser till barnets bästa. Istället pratar man mycket om ekonomi och resurseffektivitet, säger Linnea Melkersson.
Efter flytten kommer Rimforsa ha förskolorna Hackel och Björkliden. Den sistnämnda invigdes 2009 med plats för 95 barn.
– Våra barn tvångsförflyttas. Hur gör man med de barn som inte mår bra av stora barngrupper?, säger Josefine Willén.
Hon pekar på Skolverkets rekommendationer att det bör vara som mest 12 barn i de yngsta och 15 barn i de äldre grupperna. På Kotten har det varit 32 barn uppdelat på två avdelningar.
– Nu finns inga alternativ i Rimforsa, bara en stor och en jättestor förskola.
Mammorna efterlyser att kommunen ordnar en mindre förskola.
– Ett alternativ i Rimforsa, speciellt för de barn som har extra behov, säger Linnea.
Mammorna känner till ytterligare några föräldrar som är kritiska.
– Men en del tycker säkert att det är bra, säger Philippa.
Själva befarar de att barnen försvinner i mängden på nya förskolan. De tycker också att informationen om flytten har varit bristfällig.
Är det inte positivt med en nybyggd förskola?
– Det är bra med nya lokaler som är anpassade för barnen. Men jag tror inte de bryr sig så mycket om ett nytt hus. Det är viktigare med mindre grupper där barnen är trygga, säger Linnea.
– Man kan inte skryta med lokalerna på Kotten, men det är allt det andra man vill åt. Mycket utelek, mindre barngrupper och barnens relation till pedagogerna, säger Cara.
Sara Frank är bildningschef på Kinda kommun. Hon bemöter kritiken.
– Kotten har varit en temporär lösning. Det finns många fördelar med att samla avdelningar, men det är viktigt att barnen känner sig trygga. Genom att samordna personal kan vi lägga mer resurser där det behövs som mest. Huset är stort men sammanhanget för barnen blir litet genom uppdelningen.
Skulle ni se fördelar med att behålla en mindre förskola?
– Små förskolor har nackdelar utifrån att de är dyrare. Att behålla mindre förskolor när vi byggt en stor med överkapacitet skulle innebära att pengar läggs på lokaler istället för personal.
Varför har man byggt en förskola där varje avdelning har upp till 20 barn?
– I en nybyggd förskola, anpassad för verksamheten, finns större möjligheter att leva upp till Skolverkets krav jämfört med tillfälliga lokaler.
Hon betonar att Skolverkets definition av barngrupper är den grupp där barnet befinner sig större delen av dagen. En avdelning består av flera rum där barngrupperna kan vara avskilda.
Göran Ulván (S), ordförande i bildningsnämnen, är inne på samma linje som Sara Frank:
– Rimforsa växer och vi behöver en ny förskola med viss överkapacitet.
Gällande informationen till föräldrarna under flyttprocessen säger rektor Susanne Andersson:
– Den gick ut till vårdnadshavare i maj. Barngruppernas storlek har inte förändrats i och med flytten. Vi arbetar med att dela grupperna i mindre sammanhang under dagen.