Järnvägen som försvann i Motala

Nuförtiden får den som åker tåg mellan Motala och Linköping göra det via Mjölby. Fram till 1962 fanns en smalspårsjärnväg rakt över slätten. Bland stationsnamnen sågs till exempel Fornåsa och Klockrike.

Uffe Holmertz minns sina resor på smalspåret mellan Motala och Linköping.

Uffe Holmertz minns sina resor på smalspåret mellan Motala och Linköping.

Foto: Anders Törnström

Retro2017-11-04 12:00

Uffe Holmertz, född 1943, kommer ihåg sina resor på smalspåret, en del av Mellersta Östergötlands Järnväg (MÖJ).

– Den kallades "Gurklisten". När jag var pojke åkte min far och jag in till Linköping för att se fotbollsmatcherna när Maif och Derby möttes på Folkungavallen, säger Uffe som minns att tåget stannade vid många stationer och att det brukade vara många passagerare.

– Jag tror resan tog ungefär en och en halv timme.

Han imponerades av vagnarnas plyschklädda säten och glaskarafferna med vatten.

– Det kändes högtidligt att åka, som att man var på väg mot något stort, ut i världen, säger Uffe.

1956 började banan avelektrifieras och ersättas med dieselmotorvagnar, orangea spårvagnar med enklare komfort.

När Uffe Holmertz blivit lite äldre tog han och hans kompisar tåget till danser i Ulvåsa Folkets Hus.

– Tåget stannade mitt emot Folkets hus fast det inte fanns någon station där. Lokföraren saktade ner ordentligt i god tid, det kunde ju vara någon som vinglade ut på spåret.

Uffe vill minnas att tågresan till Ulvåsa kostade 25 öre.

– Men på hemvägen behövde vi inte betala så ofta, det brukade vara ett himla liv och ingen hann kolla biljetterna.

Vissa, som av någon anledning missade sista tåget vid ett-tiden, promenerade tillbaka till stan.

– Det var ju bara att följa rälsen, säger Uffe och skrattar gott.

Smalspåret till Linköping hängde inte ihop med huvudbanan. Påstigningsplatsen låg vid Motala central, men på andra sidan huvudspåret ner mot kanalen och färden började på broar över denna och Motala ström.

1962 försvann möjligheten att med tåg ta sig från Motala till Linköping då sträckan Motala-Fornåsa lades ner. 1963­–64 revs MÖJ:s samtliga spår, undantaget det mellan Motala central och Electroluxfabriken (Holms bruk).

1960 hade en tredje skena lagts till på den sträckan för att normalspåriga vagnar skulle kunna växlas över. Tidigare hade man fått lasta om gods från och till huvudbanan.

Det är lite oklart hur länge industrispåret var i drift. Lars Johansson, tidigare platschef på Electrolux och koncernchef för Dometic Holding, tror att det användes fram till senare delen av 1980-talet.

Fotnot: Är det någon läsare som vet mer exakt, kontakta gärna Anders Rörby på mejladress anders.rorby@ostgotamedia.se.
Mellersta Östergötlands järnväg

Var en smalspårig järnväg mellan Ringstorp (öster om Linköping) och Ödeshög via Linköping, Fågelsta och Vadstena. Den första delen, Linköping-Fågelsta, öppnades 1897.

1907 öppnades sidobanan Klockrike-Borensberg och 1915 sidobanan Motala-Fornåsa. 1908-1921 elektrifierades banan i etapper.

1 juli 1950 förstatligades järnvägen

1956 började banan avelektrifieras och ersättas av dieselmotorvagnar.

1960 byggdes ett treskensspår mellan Motala och Holms bruk.

1962 upphörde all trafik på sträckorna Fornåsa-Motala samt Klockrike-Borensberg

1963-1964 revs samtliga spår utom industrispåret på sträckan Motala-Holms bruk

Källa: cyklabanvall.nu, wikipedia.org

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!