– Det här är ett jättebra förslag. Vi har efterfrågat det här under en väldigt långt tid. Vi kommer att stödja det här fullhjärtat från Linköpings sida, säger Muharrem Demirok (C).
Enligt regeringen bedöms förbudet underlätta för kommuner när det handlar om att avgöra vad som är en felparkering. Förslaget ska också göra det enklare för kommuner att flytta på felparkerade elsparkcyklar.
– Idag måste ett fordon uppfattas som trafikfarligt för att vi ska kunna flytta det. Med det här förslaget får vi flytta alla elsparkcyklar som står fel, inte bara de som kan utgöra en trafikfara.
Även elsparkcykelföretaget Voi är positivt till det nya förslaget.
– Voi har länge efterfrågat nationell reglering som kan underlätta för kommuner att upphandla delad mikromobilitet. Vi ser det som ett positivt första steg att även regeringen bedömer att det behövs nationell lagstiftning kring denna nya efterfrågade transporttjänst, säger Tina Ghasemi Liljekvist, policychef på Voi, i ett melj till Corren.
Hon fortsätter:
– Städerna behöver ges möjlighet att i upphandlingar ställa krav på operatörers parkeringslösningar och teknik kring detta. Det är en stor förändring som pågår i hur människor reser i våra städer. Varje dag reser hundratusentals svenskar med delade elsparkcyklar och det krävs en infrastruktur och ett regelverk som möter denna efterfrågan.