En matkasse för varje år som företaget har funnits.
Det var så de ansvariga på 25-årsfirande Vallacom resonerade när man bestämde sig för att ställa in jubileumsfesten och istället göra en insats på det mer personliga planet.
– Det är många som har det besvärligt just nu. Julen ska vara den tid på året då alla har det bra, men det är inte så enkelt. Det finns de som lever under svåra förhållanden med ensamhet och ansträngd ekonomi. För alla är det inte självklart att kunna köpa julkappar eller något extra gott att ställa på matbordet, säger Vallacoms vd och medgrundare Peter Andersson.
Företaget hade i år planerat för att fira de 25 år som man funnits, men på grund av coronapandemin lades samtliga jubileumsaktiviteter på hyllan.
Istället kläckte Peter Andersson idén med matkassar.
– En för varje år sedan vi startade bolaget. Vi gick ut med ett upprop om tänkbara mottagare på sociala medier för ett par veckor sedan och har fått flera svar, men fortfarande saknar vi ett antal. Nu hoppas vi få lite hjälp på vägen, säger han.
Andersson berättar att matkassarna kommer att delas ut under vecka 52 och att hembesök kommer att göras hos såväl ensamstående, familjer med små barn och äldre.
– Vi hade bland annat tänkt ha en stor familjefest för de anställda här på företaget i samband med jubileet. När vi berättade om de nya planerna gjorde alla i personalstyrkan tummen upp.